Der skal fra 2025 indføres en kilometerbaseret vejafgift, som betyder, at en lastbil, der kører på benzin eller diesel, i gennemsnit skal betale 1,30 kroner per kilometer.
Regeringen forventer, at aftalen vil reducere CO2-udledningen med lige omkring 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og cirka 0,4 millioner ton i 2030.
Ved at hente 3,6 milliarder kroner fra lastbilkørsel bliver der ifølge regeringen årligt 1,1 milliarder kroner at bruge på grøn transport.
Vognmændenes fire krav
1. Lovforslaget om km-afgiften skal tages af bordet.
2. De planlagte udvidelser af vægt- og længdebegrænsninger for 2-6 akslede vogntog skal indføres øjeblikkeligt. De er pt. planlagt til 2024. Samtidig skal der sættes fart på også at øge totalvægten for 7-akslede vogntog – og det kræver i første omgang en undersøgelse af en række af landets broer.
3. Alle større brancheorganisationer skal indkaldes til forhandling om en ”mere passende CO2-afgift på alt fossilt brændstof”. Her tænkes på organisationer inden for transport, landbrug, fiskeri og industri.
4. Alle virksomheder skal betale det samme i CO2-afgift og alle rabataftaler annulleres.