Arbejdsnedlæggelse hos Jensen handler måske om andet og mere end et muligt aftalebrud

Arbejdsnedlæggelse hos Jensen handler måske om andet og mere end et muligt aftalebrud
Hos Metal Bornholm vurderer kontorchef Teddy Hansen, at opsparede frustrationer under coronakrisen kan have været medvirkende til den arbejdsnedlæggelse, der fredag skete hos Jensen Denmark. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
ARBEJDSMARKED | RØNNE | ABONNENT | 20. SEP 2021 • 12:26
Henrik Nielsen
Journalist
ARBEJDSMARKED | RØNNE | ABONNENT
20. SEP 2021 • 12:26

Frustrationer opsparet under coronakrisen kan have været medvirkende til, at medarbejdere på Jensen Denmark fredag nedlagde arbejdet i strid med overenskomsten. Det vurderer Metal Bornholms kontorchef. Han tror, at parterne kommer videre efter at have talt sammen.

Det handlede måske om andet og mere end et muligt aftalebrud, da en gruppe timelønnede medarbejdere på Jensen Denmark nedlagde arbejdet fredag. Opsparede frustrationer fra coronakrisen kan også have spillet ind. Det vurderer kontorchef Teddy Hansen fra Metal Bornholm.

Officielt er forklaringen på fredagens arbejdsnedlæggelse, at medarbejderne mener, at virksomheden har brudt en aftale om, at hjemsendte medarbejdere var sikret genansættelse, når produktionen kom i gang igen efter corona. Metals medlemmer mener, at ledelsen har uddelegeret opgaver, der er øremærket de timelønnede, til en ansat, som ikke er omfattet af aftalen.

– Mit indtryk er, at ledelsen på Jensen alt andet lige mener, at de ikke har gjort noget forkert, og at der ikke var grundlag for en arbejdsnedlæggelse. Men det tror jeg nu nok, at Metal vil kigge nærmere på. Var der tale om et egentligt aftalebrud fra ledelsens side, eller var der ikke? Men det kræver selvfølgelig en beskrivelse af de arbejdsopgaver, man mener, vedkommende har løftet. Om det var de forkerte arbejdsopgaver, om jeg så må sige. Det er noget, der skal afdækkes, og der står to parter overfor hinanden, siger Teddy Hansen.

Instinktiv handling

Arbejdsnedlæggelsen var overenskomststridig, og medarbejderne burde egentlig have henvendt sig til deres respektive fagforeninger, hvis de mener, at der er en, som i strid med en aftale går i gang med nogle arbejdsopgaver, som faktisk var øremærket nogle timelønnede medarbejdere.

– Så burde fagforeningerne have ført en sag mod arbejdspladsen, men jeg tror, der også har været en masse følelser involveret i den her arbejdsnedlæggelse. Det er mit indtryk, og så har de måske handlet mere instinktivt og følelsesmæssigt end at sige, at det er deres opfattelse, at der er tale om et aftalebrud, og det vil de gerne have deres fagforeningerne til at se på, lyder det fra Teddy Hansen.

I samtaler med nogle medarbejdere fornemmer han frustrationer over, at Jensen Denmark i stedet for at gøre brug af hjælpepakker sendte folk hjem i takt med, at efterspørgslen og produktionen faldt under coronakrisen.

– Men det er et trosspørgsmål. Det er min opfattelse, at der har været nogle opsparede frustrationer. Det er det, vi har kunnet mærke på vores medlemmer, at Jensen ikke gav meget dengang. Jensen kiggede på, om der var noget, der skulle laves. Det var der ikke, og så blev folk fyret, siger Teddy Hansen.

Den berømte dråbe

Direktør Morten Rask hos Jensen Denmark sagde i februar i en pressemeddelelse, at Jensen Denmark ikke kunne gøre brug af økonomiske hjælpepakker som for eksempel arbejdsfordeling. Det skete i forbindelse med, at virksomheden varslede fratrædelse af 48 ansatte. Derudover fik 21 kontraktansatte ikke forlænget deres kontrakter.

Han beskriver den aktuelle sag med et muligt aftalebrud som den berømte dråbe, der får bægeret til at flyde over.

– Så jeg tror da og håber på, at det kommer til at fungere. Nu får de snakket sammen, og så får de afdækket, hvad det rent faktisk var, der skete med den medarbejder. Og så er de forhåbentlig videre, lyder det fra Teddy Hansen.