Det glæder mig at bemærke, at over 78 procent af de unge betragter deres økonomi som forholdsvis sund. Det er jo dejligt. Men hvis nu vi fokuserer på de unge, som er fanget i den her økonomiske utryghedssituation, så er det jo naturligvis nærliggende at spørge sig selv; hvad søren kan vi gøre ved det?
SF fører for øjeblikket en forventet og strategisk skræmmekampagne omkring SU'en. For en stor del af venstrefløjen, og også en stor del af ungdommen, er løsningen jo naturligvis såre simpel. Hæv dog SU’en. Lad os hæve verdens definitivt højeste overførselsindkomst til unge endnu mere. Og indrømmet, jeg kunne da godt selv bruge de ekstra kroner om måneden som den fattige og arme studerende jeg jo er i det her land. Men heldigvis har jeg besluttet at tage mig et arbejde ved siden af mit studie så jeg kan tage en smule ansvar for, at min egen hverdag kan køre rundt.
Nej, jeg synes ikke om automatreaktioner såsom at skrue op for beløbet på den i forvejen dyre check jeg modtager hver måned for at passe min uddannelse. En simpel og enkel løsning, som jo så ofte finder dagens lys, når man har brug for at se populær ud. Nej, for mig handler det her om noget lidt andet. Nemlig undervisning og oplysning.
Stod det til mig, så skulle privatøkonomi smides på skoleskemaet. Ikke som fag. Bare rolig. Men som fast integreret del af det at gå i skole. Jeg tror grundlæggende på, at det er sundt, at vi underviser vores unge mennesker (mig selv for ikke mange år siden endda) om hvordan tingene fungerer i den virkelige verden. Nej, jeg forestiller mig ikke, at de unge skal sidde med en forskudsopgørelse og skrive en detaljeret redegørelse for, hvordan Per-Børge kan trække sin madpakke fra i skat. Men jeg forestiller mig, at vi som samfund tager et ansvar for at lære vores unge mennesker at tage ansvar for sig selv og sin økonomi. Hvordan og hvorfor laver man et budget? Hvordan fungerer det egentlig, det der med at få og have penge? Hvad er økonomi overhovedet for en størrelse? Hvilke konsekvenser tilbyder virkeligheden? Det lyder banalt. Det er det også. Men ikke desto mere er det netop derfor, at det giver mening med et større fokus i skolen.
En anden grund til, at det her er et fremragende forslag, handler om lighed. Lighed i udgangspunkt. Jeg har lykkeligvis været beriget med nogle forældre, som har hjulpet og oplyst mig om livets økonomiske strabadser. Mange har det heldigvis ligesom jeg. Men nogle har ikke. Nogen unge har måske ikke en mor og far, som har nørdet økonomi eller har styr på sin egen. Hvordan skal vi kunne forvente, at de skal kunne tage ansvar for deres egen økonomi, hvis ikke de får en nogenlunde samme forståelse for den som mig f.eks.? Jeg synes ikke det er fair.