Skepticisme: Gal igen

KOMMENTAR | DEBAT | 19. MAR • 19:00
Af:
Anja Svart Kofod
KOMMENTAR | DEBAT | 19. MAR • 19:00

Så er den "gal" igen hos Jimmi Stender

Navneordet (fælleskøn) "skepsis" betyder:" kritisk, mistro, tvivlende og have en forbeholden indstilling".

(Kilde: Politikens Retskrivnings- og betydningsordbog, Politikens Forlag A/S, 1999, 2. bogklubudgave, 1. oplag).

Skepsis er sundt, og ja, man skal ikke lade sig forføre til noget, som man ikke kan stå inde for eller tro på.

Men når det er sagt:

Så vil jeg fortælle dig, Jimmi (og alle andre), at i mine yngre dage "troede" jeg på astrologi og ved ad den vej, at mennesker, der er født i stenbukken (jordtegn) og skorpionen (vandtegn). præges af de to skeptiske stjernetegn.

Ligesom religion er menneskabt, så er astrologi også menneskeskabt religionen fordi man(d) skal kunne bede om hjælp hos noget, der (måske) er højere end én selv, og astrologien er for de religiøse noget, der er afgudsdyrkelse.

Mig

Jeg er nok et sted der i mellem - stadigvæk tvivlende på Guds eksistens og "tro" på stjernernes stilling på himlen, læs længere nede hvorfor.

For mig var/er det hverken afgudsdyrkelse eller at "tro" på astrologi - jeg syntes bare, at det var/er spændende med de hersens stjerner og stjernetegnsbilleder, og at der rent faktisk var/er noget om det. Jeg har også lagt en del generelle horoskoper - også fordi jeg "snuser" til astrologi ved at læse ugehoroskoper, månedshoroskoper og sågar årshoroskoper.

Men du/I skal bare vide, at når man laver sådanne horoskoper, som er i bladene, så er de baseret på solens stilling på himlen klokken 12.00 (middag), derfor passer det jævnt til alle, der er født i de pågældende stjernetegn.

Mine erfaringer

Som jeg skrev i mit synspunkt omkring det at være ateist eller agnostiker, står jeg nu stadigvæk fast på, at jeg er et fornuftigt tænkende og rationelt menneske. Jeg har læst voksenpædagogik og psykologi - alt "udsprunget" af gamle såvel nye teorier omkring dette.

Jeg er nok bedst til John Dewey og hans "learning by doing", og tror på. at mennesket har bedst at lære ved at gøre og lave ting med hænderne; altså erfaringspædagogik, hvilket får mig til at vide og tro, at jeg ville have været en god håndværker.

Men nu forholder det sig sådan, at jeg er fysiurgisk massør, og det er også en slags håndværker. Jeg er stolt af mit fag, men desværre må jeg på min hjemmeside skrive, at jeg er professionel behandler og ikke praktiserer intimmassage.

Dette kan godt pi... mig af, når yngre som aldrende og sexhungrende mænd ringer for at høre, om jeg giver "happy end". Det er her, at jeg har en skeptisk holdning til denne målgruppe, fordi der er intet på min hjemmeside, der indikerer, at jeg laver denne form for massage. Desuden er jeg heller ikke til mænd.

Mit stjernetegn

Hvad angår mit eget stjernetegn; ja, jeg er født i jomfruen (jordtegn), som er udstyret med snusfornuft og jordforbindelse og er skeptisk overfor mange ting.

For jeg kan ikke have på mig, at der er nogle mennesker, der ikke kan respektere andre; jeg er en "mangfoldighedsidiot", vil nogle måske påstå. Men vi har alle lov og ret til at være menneske, uanset etnicítet/race, køn, religion og seksualitet.

Stolt

Jeg er i hvert fald stolt af at være dansker/bornholmer, glad for at være kvinde, glad for jeg kan tro på hvad jeg vil (da der er religionsfrihed i Danmark) og ikke mindst stolt af at være homoseksuel.

Det sidste prøver jeg på bedste vis at være repræsenteret i Fria Fâula (den bornholmske gruppe for LGBT+ miljøet) og suppleant i bestyrelsen for Pride Bornholm. Der er brug for det på denne ø, hvor der er mange, som går fortvivlede rundt og ikke aner, om de er til det ene eller det andet.

Stå ved jer selv - det kommer der kun gode mennesker ud af. Jeg sprang ud for snart 25 år siden i en alder af 31 år, og jeg har bestemt ikke fortrudt eller tvivlet på mig og min seksualitet siden.

Mine ord og holdning

Det var så bare mine ord omkring det at være skeptisk, men også at være et fornuftigt og rationelt menneske, og i høj grad reflekterende over mange ting.

Jeg har kun fået god feedback på det forrige synspunkt, så der er altså nogle mennesker, der holder med mig. Jeg havde nu også tvivlet på, at der ikke var nogle - men jeg er skeptisk overfor den højrebølge, som vi "rider" på - blandt andet i Ungarn, som vil gøre alt for, at børn ikke bliver undervist i forskellige køn og seksualiteter.

Ærlig talt - min holdning er, at vi er alle seksuelle mennesker og er født som biseksuelle.

Når vi bliver gamle nok til at forstå, hvad vi er - så finder vi vores rette seksualitet/identitet. Længere er den ikke; og somme tider er det sådan, at folk der har noget imod en del af befolkningen, ja, så er de det mange gange selv - altså under devisen: "det man siger, er man selv".

Det er der en vis sandhed i, uanset om du og andre vil det eller ej. Det er noget af det, som jeg læste til skyggevejleder for lidt over to år siden - slutteligt vil jeg sige:

Tak for at du og I andre tør at tvivle og skrive læserbreve som andre (inklusive mig selv), der tør at svare/reflektere på dem.

Husk det er sundt at være skeptisk, men respektér venligst andre mennesker, der kan det med tarotkort, astrologi og forskellige behandlingsformer - måske du fik brug for dem en gang.

FÅ ABONNEMENT