Sådan får du flere brikker at flytte med

SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 15. oktober 2024 • 19:00
Af:
Danny Christensen
Allinge
SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 15. oktober 2024 • 19:00

Spil (skole)skak!

Skakspillet har en fascinerende historie. Der findes titusindvis af brætspil, men ingen med en historie som skakspillet.

Skak spilles af hundrede af millioner af mennesker verden over. Der er skrevet mere om skak end alle andre spil tilsammen, og der er flere muligheder i skak, end der er stjerner i universet. Derfor kaldes det også 'brætspillenes Formel 1'.

Glem også alt om VAR, at målmanden tages ud i håndbold for at spille med syv angrebsspillere - skakreglerne er de samme verden over, og har du lært dem efter 1850, så har du styr på alt, da det var sidste gang, at man justerede dem.

Det var Knud den Store (1014-1035), der lærte spillet på en pilgrimsrejse til Rom, og bragte det til Danmark. Første gang skakspillet blev brugt i skolen var i 1910, og i 1960 blev Dansk Skoleskak stiftet af skoleledere og lærere med det formål at hjælpe flere elever med at spille hjernen stærk og lykkes fagligt, socialt og mentalt.

Skoleskak

Skoleskak er skakspillet anvendt pædagogisk i skolen, hvor eleverne via skoleskak lærer at holde fokus, koncentration og at tænke fremad, så de bliver bedre til matematik, trives bedre i hverdagen og bliver mere livsduelige, så at sige.

Dysten på brættet er kun en del af læringsaktiviteterne, da de sociale adfærdsregler - som at give hånd både før og efter kampen og opføre sig ordentligt uanset resultatet - er mindst lige så vigtige elementer.

Men er mange med i skoleskak? Overraskende mange vil jeg mene.

Faktisk er 60.000 unge med i skoleskak, mens for eksempel 70.000 unge går til spejder. Ifølge Dansk Skoleskak tilbyder over 550 skoler i dag skoleskak - heraf 61 skoler er kommet med i 2024 – og de bruger skoleskak til at skabe en skole, hvor flere elever har lyst til at møde op.

Generalsekretæren for Dansk Skoleskak hedder Mads Jacobsen og bor i Allinge med to børn på Kongeskærskolen.

Jeg synes ikke, at Dansk Skoleskaks arbejde med at få flere af vores unge til at kigge op fra skærmen og spille hjernen stærk, kan roses nok, men samtidig undres jeg over, at ikke alle vores skoler tilbyder elever skoleskak, for jeg er sikker på, at skoleskak er meget relevant for vores unge.

Så da 40 unge midt i en skærmtid samledes om et 1.000 år gammelt brætspil til kommunemesterskabet på Bornholm den 9. oktober i Rønne, så er det klogt, at borgmestervikar Morten Riis kiggede forbi, holdt tale og så hvordan skoleskak kan motivere unge til læring - vel og mærke også unge med skolevægring, som vores skoler i dag ikke kan rumme.

Effekt

Forskning har vist, at elever med skoleskaktimer klarer sig bedre i matematik, og at det er særlig gavnligt for elever, der ikke trives i skolen.

Skoler med skoleskak i resten af landet melder også om mere ro, færre konflikter, flere sociale bånd, og at flere elever kommer i skole på dage med skoleskak. Og helt ærligt - kender du en ung, der ikke vil have glæde af ro og bedre trivsel - også i en tid hvor skolevægring og mistrivsel flyder i mange bornholmske familier?

Glem ikke, at der bag hver ung, som skolen ikke kan rumme, står fortvivlede forældre og bedsteforældre.

Hvorfor skal vores unge ikke træne ro, koncentration og få mod på matematik via skoleskak? Eller møde en skole med mindre uro, færre konflikter og flere sociale bånd?

Jeg vil på det kraftigste anbefale alle bornholmske skoler, private som kommunale, at tage kontakt til Dansk Skoleskak, så flere unge kan udvikle sig med skoleskak. Det er helt sikkert også godt for ældre, lettere sløvede hjerner, så jeg anbefaler også alle seniorer at finde bræt og brikker frem.

God kamp.

Danny Christensen er en af Tidendes faste kommentatorer.

Han bor i Allinge og er kredsformand for Danske Seniorer. Han er desuden frivillig i mange forskellige sammenhænge og foreninger.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT