Niras har set på den miljømæssige påvirkning fra skibsanløb i forbindelse med etape 3 udvidelsen. Vurderingen er, at det vil give en mindre forøgelse af skibstrafikken med ca. et ekstra dagligt anløb. Den mindre forøgelse af skibsanløb vurderer Niras ikke vil give anledning til væsentlige påvirkninger på luftkvaliteten bl.a. på grund af de gode spredningsforhold på lokaliteten.
I forhold til den kommende etape 4 af fremtidssikringen af Rønne Havn er forholdet om emissioner undersøgt nærmere for bl.a. krydstogtskibe. Her er konklusionen, at emissionerne ligger langt under grænseværdierne, og derfor vurderes ikke at medføre væsentlige påvirkninger af miljøet.
Som et fjerde og sidste punkt anmoder Rønne Borgerforening om, at der etableres en klar procedure for, hvordan borgere og interessenter kan reagere på eventuelle overtrædelser af forurening og støj, der følger af udvidelsen af Rønne Havn.
Både vi og vores kunder overholder de krav der stilles til os, når det handler om støj. Det gælder for så vidt også alle andre områder, hvor der er rammer og vilkår vi skal holde os inden for. Med de miljøkonsekvensvurderinger vi og vores rådgiver har foretaget og drøftet med BRK vil det derfor ikke være proportionelt at iværksætte løbende, generelle målinger og klageprocedurer i sådan et omfang som det bliver foreslået. Udgangspunktet er, at vi, ligesom det sker i alle andre forhold, overholder love og regler i det daglige.
For os som havn ligger nøglen i den gode sameksistens mellem havn og borgere/naboer i stedet i at sikre en god kommunikation og afstemning af forventninger.