Pavas påskeråd

Pavas påskeråd
KOMMENTAR | ABONNENT | 2. APR 2024 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | ABONNENT
2. APR 2024 • 05:30

Poul Pava har været i supermarkedet og købe påskepynt. Det har sat tankerne i gang og munder ud i et påskeråd til alle.

Så blev det også påske også hos mig, og Kristoffer har sat mig til at skrive om denne begivenhed.

’Ikke for langt Pava og heller ikke for kort. Midt imellem, så flest mulige læsere får noget ud af din indsats, siger han, mens tiden går.

Apropos den tid - for fridagene gik alt for hurtigt og sikkert også hos jer.

Påsken er den fest, hvor de kristne mindes Jesu død og fejrer hans opstandelse.

Det er den vigtigste kristne højtid, vi har, og det ved alle her på øen - men måske alligevel ikke. Jeg vidste det ikke selv, før jeg googlede det nemlig,

Men så ved du det i hvert fald i dag, og det står også i alle lærebøgerne. Nok om det og om, hvad jeg ved og ikke ved. Men jeg købte en lille figur, som pyntede på mit bord her i påsken.

Ved kassebåndet tænkte jeg på den lille håndmalede figur til 12,95. Ja. Jeg tænkte på mennesket bag den og dem, som har siddet og malet den. For måske er det nemlig det tætteste, de kommer på noget, der ligner påske.

Man ved det ikke. Men jeg skænkede det hele en tanke og en tak til ham eller hende. Påskemaleren er også en slags kærlighed og godt, som vi siger. Jeg gør i hvert fald.

Men? Hvornår har du sidst selv skænket det hele i dit liv en tanke eller måske sagt tak til nogen, fordi de stadig er her?

Har du husket, at en masse mennesker vil være taknemlige, hvis du skænkede dem en tanke, eller endnu bedre et opkald, hvor man lige ringer for at sige: ’Har du det godt. Du skal vide, jeg skænker dig en tanke sådan ret tit faktisk’. Men jeg får ringet alt for lidt, og jeg ved det mine kære.

At huske alle store som små og unge som gamle. Husk at skænke dem en tanke. Det vil vi alle bliver glade for.

Vi er nemlig uanset størrelser og alder ensomme indvendige - alle over en kam. For indvendig er vi kun vores eget selskab.

Så husk at skænke nær og fjern en tanke eller endnu bedre måske ringe eller spørge indtil alt hos dem. Tiden går så hurtigt ligesom her i påsken. For den kom, og så var den ligeså hurtig væk igen.

Husk alle som stadig er i dit liv for pludselig en dag er de væk.

Fortsat god uge hilsen Poul Pava

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT