Pava får pizza og grusvej opkaldt efter sig

KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 6. maj 2024 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 6. maj 2024 • 05:30

Endelig får Pava noget opkaldt efter sig. Det har han glædet sig til.

Goddag, Pava. Er der noget til mandagsklummen? Du må meget gerne sende ind lidt før den sidste time inden deadline.

– Ja. Jeg har en nyhed. Pizza kebab house på laksetorvet vil opkalde en pizza efter mig - poul pava speciale. Den består af rejer, kylling, peperoni og så chilli og hvidløg.

Javel. Nu ikke noget med bytte bytte købmand, Pava.

– Nej nej. Jeg får ingenting. Men den har jeg bestilt igennem flere år, og nu har den nye ejer spurgt, om de måtte sætte den på kortet.

Javel.

– Og ikke nok med det, Kristoffer. Hasle Campingplads vil opkalde en grusvej efter mig også - Poul Pavas grusvej, og det er fordi jeg bor derude. Det er jeg også blevet spurgt om, ja.

Ja, ja. Det er da fint.

– Ja, så bliver jeg udødelig inde i byen og også i Hasle og endelig en form for anerkendelse af mig som person her på øen - bonderøve alle sammen. Så er det sagt herfra.

Ja. Jeg kan forstå, du ofte bruger det udtryk, selvom det ikke er særligt pænt, Pava.

– Hør efter, Kristoffer. Jeg har en ide udover disse nyheder, som kan gøre øen helt ren for cigaretskodder og ølkapsler, hvis du vil høre mere omkring det setup.

Ja, endelig. Sig frem, sig frem.

– Min ide er, at man pålægger en lille afgift mere på øl – for eksempel 10 øre, som ja ølindustrien skal betale og så for eksempel 10 øre pr. cigaret til tobaksindustrien, som de skal betale - og så er det problem løst. Har du tænkt over det?

Hvad er løst? Jeg er ikke med Pava.

– Nej, men jeg heller ikke færdig med at tale, før du afbryder mig. Ideen er, at alle - stor som lille - kan samle kapsler op fra gaden fra stranden og også cigaretskodder og så veksle dem om hos kommunen til kontanter. Ja, 10 øre pr. kapsel og 10 øre pr. skod, og på den måde undgår vi, at de to ting flyder rundt i naturen her på øen, fordi der pludselig er pant på begge dele.

Ja, det da en spændende ide, Pava, absolut og godt for miljøet helt sikkert ..

– Nemlig, Kristoffer. Hvorfor tror du, at man opkalder en pizza efter mig og en grusvej, hva?

Ja, det ved jeg ikke. Bare du ikke blander tingene sammen, Pava.

– Hør efter, chef. Det gør man, fordi man værdsætter mine ideer, og hvis man ikke kan få opkaldt Borgmester Nielsens Vej efter sig, må man gå efter noget andet, man kan blive opkaldt efter. Derfor..

Jamen det er da da fint, Pava. Så længe du overholder de regler, vi har aftalt.

– Og jeg giver aldrig op, Kristoffer. Jeg giver aldrig op tøsedrenge alle sammen.

Du er ihærdig i hvert fald.

– Hvor der er en - kan man sige - grusvej, er der en vilje, og det er mit motto. Bonderøve alle sammen, så kan de lære at lade være med at kritisere mig altid.

Jamen det fint. Men behøver du bruge de ord i hver anden sætning, Pava? Det lyder ikke pænt, og det er meget langt fra det sammenhold på Bornholm, som Tidende kæmper for.

– Nå, men så må læserne også lade være med at kritisere mig på facebook, for så svarer jeg igen. Farvel.

Ja, farvel, Pava. God søndag.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT