Øer er således generelt set spændt ud imellem en slags isolation, en form for konservering af det originale, som tiltrækker turister, der til gengæld skaber en stor livlighed og udveksling. Vi kender det alle: Forskellen på den larmende turistsæson og vinteren, hvor vi har øen for os selv. I det spænd aftegner sig to forskellige kulturpositioner: Det traditionelle og det kommercielle. Dels et rum af det meget nærbundne lige fra folkesagn til bingo og traktorræs. Dels de turistorienterede koncerter og festivaler, der tiltrækker store mængder turister i sommermånederne. Ofte er vi kun opmærksomme på de to positioner.
Men det er ikke hele sandheden, for øer er også forbindelsesled. Ø-kulturen forbinder det konserverede med det nye. I ældre tider var øerne helt centrale for handelslinjer – det ser vi så mange vidunderlige eksempler på i Bornholms kulturhistorie. Men også de mange bornholmske sømænd har for eksempel skabt forbindelser til verden – se bare den skønne etnografiske samling på Bornholms Museum, med hvad der er taget med hjem fra eksotiske rejsemål.
Så måske er det interessant at undersøge denne tredje position – den forbindende kultur. Og dermed også den tredje gruppe af ”beboere” på Bornholm; Alle tilvalgs-bornholmerne – de faste turister, der faktisk bebor en ret stor del af de bornholmske ejendomme; de tilrejsende, der har gjort Bornholm til deres levevej og er med til at udvikle liv på øen på adskillige måder; de mange kunstnerne, der har gjort Bornholm til deres base, mens de agerer i en konstant dialog med omverdenen. Alle de unge der forlader øen for at uddanne sig og kommer retur på. Det er en bevægende udviklende position, der har blik for og glæde af både den originale bornholmske kultur samt turistoplevelserne – men også alt det midt imellem. Det jeg her kalder den kunstneriske udviklingsafdeling.
Vi vil jo gerne holde fast i den bornholmske tradition, og vi vil også gerne støtte turistaktiviteterne, simpelthen fordi de genererer turister og dermed økonomi og arbejdspladser. Men vi skal også passe på, at vi ikke bliver for konserverende og kommercielle, fordi det kan lede til stagnering. Mine bud er at have fokus på: At udbygge det internationale udsyn; at sørge for at bibeholde og styrke forbindelserne til det omliggende samfund – både i Danmark, i Østersøen og i Europa - også når det ikke handler om at tiltrække turister; at etablere en kunstnerisk og folkelig baseret dialog med landene omkring os og med vores naturlige allierede på andre europæiske øer. Kunstneriske projekter med sådanne perspektiver kan faktisk også generere økonomi, der kommer Bornholm til gode.
I disse år har Birca, som jeg nævnte i starten, startet en undersøgelse af ø-kultur i europæisk regi, og vi har fået solid støtte fra EU's kulturprogrammer til dette arbejde. Birca har også fokuseret på østersøområdet, hvor vi har fået støtte fra Kulturkontakt Nord til en række projekter, der skal danne netværk for kunstnerne i Østersøregionen, med fokus på at udforske hvad vi kalder den økologiske scenekunst.