Nej tak til turismeskat!

Nej tak til turismeskat!
Danhostel i Sandvig. Foto: Berit Hvassum
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 21. november 2024 • 19:00
Af:
Line Juhl Kronow
ejer
vært på Danhostel Sandvig
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 21. november 2024 • 19:00

Turismeskat er i modstrid med ønsket om at forlænge sæsonen.

Som ejer af et vandrerhjem er det klart, at jeg følger med i debatten om den ønskede turistskat fra en gruppe Bornholmere, der synes, at vi drukner i turister og nu kan øen da ikke holde til flere.

Ikke noget kæmpeboom

I 2020 og 2021 druknede Bornholm i turister da coronaen gjorde at de ikke kunne rejse sydpå. 2022, 2023 og det, som vi har haft af sæsonen i 2024, ligner tidligere år. Der er altså ikke kommet et kæmpe turistboom.

Turismeskat andre steder

Turistskat indføres steder i verden, hvor mængden af turister er så stor, at det gør skade på det sted, som de besøger. Hensigten med turistskatten er at begrænse mængden af turister.

På Bornholm ønsker hverken, kommunen, erhvervslivet, vi i turistbranchen eller destination Bornholm at begrænse turisterne. Tværtimod arbejdes der hele tiden på at fastholde dem, som vi har, samt at få flere af dem til at komme udenfor sæsonen.

Højsæsonen

Ja - her i Sandvig er der tryk på i juli måned - ligesom der er i Gudhjem og Svaneke og de andre populære små steder, hvor turisterne elsker at komme. Men det er fire uger ud af årets 52, at det drejer sig om.

Lejrskoler og kommunale budgetter

Hos os lever vi primært af lejrskoler, og vores forretning kan ikke overleve uden dem.

Her betyder hver en krone noget for de stramme budgetter, som kommunerne giver skolerne til lejrskole. En turistskat på bare 10 kroner pr. person pr. dag ville få betydelige konsekvenser for, hvor skolerne vælger at tage på lejrskole. Vi skal huske at Danmark er fyldt med rigtigt mange smukke steder, som Bornholm konkurrer med.

Ingen lejrskoler vil sandsynligvis betyde intet arbejde til mine medarbejdere, ingen Naturbornholm, intet Middelaldercenter, ingen Brændegårdshave og så videre - samt intet arbejde til håndværkere, da vi ikke vil have råd til at renovere.

Det er vigtigt!

Turisme er vigtig for hele Bornholms økonomi, og hvis det betyder, at jeg som indfødt, herboende og skattebetalende på Bornholm, skal køre langt uden om Gudhjem i sommermånederne, så gør jeg det med glæde.

Der er også smukt i september.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT