Lokal kunstner: Sælg Hammershus til de rige

Lokal kunstner: Sælg Hammershus til de rige
Hammershus. Arkivfoto: Jacob Jepsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 21. august 2022 • 15:30
Af:
Poul Pava
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 21. august 2022 • 15:30

Jeg har boet herovre i 22 år - ja så lang tid - og forleden fik jeg mig endelig slæbt op for at se Hammershus...

Og hvad kan man så se der? Absolut intet andet end en bunke sandsten og grus, ligesom på månen.

Alle andre steder end lige her på øen Bornholm var ruinen forlængst revet ned og lavet  til stenmel.

Hvad fanden er det egenlig, der er så spændende ved at se nogle røde mursten, der synger på sidste vers - og som man ovenikøbet bruger mange, mange penge på at vedligeholde? 

Det noget gammelt lort, de sidste rester af det eventyr...

Der er noget historie - bevares - som man kan læse på et lille skilt. Men ellers ligner det mest noget, der skal jævnes med jorden. Jeg gik da også hurtigt hjem igen.

Man kunne udstykke hele det område til dyre sommerhusgrunde til de rigtig rige og sikkert sælge de grunde til 10 millioner kroner stykket, og der kan ligge mange på det sted.

Så i stedet for at kigge på gamle sten gratis, for man tager jo heller ingen penge i entre og tjener intet, kunne man tage på udflugt og se, hvordan de rigtig rige bor - dem med skejser og masser af succes.

Det ville give mange flere penge i kassen og til øen end et projekt, man kalder Hammershus, og som hvert år koster mange penge at vedligeholde. Så kunne man sætter ænder og kalkuner ud, der kan afgræsse området i stedet for lam og får. Der skal ske noget nyt, og alle bornholmere kunne købe sig en kalkun til jul for eksempel.

Men fakta er: Fjern lortet. Det kan Tage fra Rønne - ham entreprenøren - køre i havet på en weekend. Sælg alle grunde, og de penge man får ind, kan gå til komunekassen og betale de 60 millioner, der mangler i det setup. 

Ham Trøst og de andre burde gå først med en idé som denne, hvis de tør. Men de er nogle tøsedrenge, tænker jeg.

Politikere bør gå forrest og gennemføre nye ideer til gavn for alle her på øen, så hvorfor ikke denne idé?

Den nye cafe deroppe kan bruges, som den er, nemlig til dem, der køber alle grundene oppe i det nye Hammershus. Resten kan bruges som udstilling for øens kunstnere som mig.

Opdateret klokken 16.47: Det så indledningsvist ud som om klummen herover er skrevet af Anette Vestergaard. Det er den ikke, den er skrevet af Poul Pava, som er Tidendes faste mandagsklummeskribent. Vi beklager fejlen. red.

FÅ ABONNEMENT