Løse hunde i naturen
Er det at beskytte naturen?
Jeg har igennem halvandet års tid kommet på Bornholm pga. mit arbejde som konsulent for kommunen. Jeg er for nyligt også blevet far på Bornholm, er på barsel og min kæreste bor herovre.
D. 13 maj var jeg alene i Almindingen med en bekendts hund - en 12-årig lille, familievenlig bichon bolognese ved navn Buster. Buster var ikke i snor, og jeg tænkte ikke yderligere, at det var et problem. Efter fem minutter mødte jeg en skovfodged, der fortalte, at det var ulovligt med løse hunde. Jeg undskyldte og satte ham straks i snor.
Herefter sagde skovfodgen, at hun blev nød til at anmelde det til politiet, hvorefter hun spurgte om navn og tlf. Her kunne jeg vælge og give hende opdigtet navn og tlf nr, men valgte at være ærlig.
Vedkommende fortalte, at der nok ikke ville ske noget, da jeg var venlig, uvidende og satte hunden i snor med det samme.
Skal politiet prioritere det?
Til min store overraskelse kontaktede Bornholms politi mig flere gange efterfølgende, hvor de fortalte, at de havde efterforsket sagen tilstrækkeligt til at kunne fortælle mig, at jeg havde været med Bornholmslinjen den og den dato samt, at jeg havde et barn på Bornholm. (Jeg har adresse i København).
Derfor passer det fint med, at jeg har været i skoven med hunden Buster d. 13 maj, som der stod i anmeldelsen. I anmeldelsen stod der også, at vedkommende med det samme satte hunden i snor.
Jeg ender med at erkende at jeg var i skoven og bliver herefter sigtet for overtrædelsen og kan derfor se frem til en bøde på 5000 kr.
Loven er jf. Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside blandt andet lavet for at beskytte natur og dyreliv. Samtidig tillader vi at gamle træer fældes, og i det hele taget store dele af skoven på Bornholm og i resten af landet fungerer som en slags produktionsskov og fældes til skade for en natur og biodiversitet der er helt i knæ.
Endvidere går største delen af hugsten til flis (2022) ifl. Dst.dk og kun en meget lille procentdel er totalt fredet. Men en gåtur med en lille hund skal koste mig 5000, da naturen jo skal beskyttes.
Det er dybt bekymrende, at der bliver prioriteret på denne måde, og man bliver afstraffet og efterforsket for en bagatel i snakken om beskyttelse af en natur i knæ.

NYT JOB
MEST LÆSTE

Ejn sæksara
Et sæt bestående af en stor snaps og et lille glas øl. Betegnelsen kommer af, at det kostede seks øre.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration