Vi skal i gang med langt mere flere tiltag, hvis vi skal være og markedsføre os som en grøn ø.
Den helt nye hurtigfærge Express 5 er ikke engang bestilt til at være klar til grøn energi.
Vores fødevareproduktion kan blive langt mere grøn. Vores bilpark er langt fra miljøvenlig. Vi sorterer kun groft vores skrald og brænder det af. Al vores trafik til og fra Bornholm er sort. Brændstoffet i lufthavnen er sort. Færgerne er sorte som kul. De udleder hvert år 93.000 tons CO2. Bornholm udleder i alt 217.000 tons, så vores færgetrafik snupper 42 procent af den. Den helt nye hurtigfærge Express 5 er ikke engang bestilt til at være klar til grøn energi. Den er - ligesom alle andre dieselmotorer - mulig at bygge om til grønt brændstof, hvis man vælger det.
Hvis vi skal være en grøn ø og leve af det, må vi til at træffe nogle af de valg, der generer lidt, men gør os grønne. De gamle biler skal udfases. Den kollektive trafik skal styrkes og gøres elektrisk. Der skal vaskes og lades, når strømmen er billig og klimavenlig. Affaldet skal begrænses og sorteres – manuelt indtil videre. Og langt det vigtigste: Vores transport og dermed vores vilde CO2-udledning skal gøres grøn. Vi kan ikke fyre sort i hurtigfærgerne.
Vi må ofre os lidt for den grønne fremtid. Det vil både gavne det store klimaregnskab og bringe Bornholm ind i den førerposition, som vi har arbejdet på i mange år.