– Fejl i et tilbud er tilbudsgiverens ansvar. Den, der har skrevet et dokument, har også ansvaret for de fejl, der er i dokumentet. At der optræder fem fejl her indikerer også, at der har været flere problemer med tilbuddet, siger han.
– Der er ikke en pligt til at rette fejl i indkomne tilbud, og her er det ordregiveren, der har accepteret og taget initiativ til, at de her fejl blev rettet, siger Rasmus Horskjær Nielsen.
Bofas brev er meget præcist
Ordlyden af Bofas brev til HCS fortæller Rasmus Horskjær Nielsen, at Bofa godt vidste, at brevet til HCS skulle vejes på en guldvægt.
– Udbyderens brev er formuleret meget præcist. Det er formuleret, som en jurist ville formulere det, siger han.
Rasmus Horskjær Nielsen tør ikke gætte på, hvordan klagesagen vil falde ud i Klagenævnet for Udbud. Får Fugato medhold, vil Bofas kontrakt med HCS blive annulleret.
– Der kan godt være noget her, men det er en gråzone, om klagenævnet vil vurdere, at ordregiveren har været berettiget til at lade tilbudsgiveren fortsætte i udbuddet, eller om nævnet vil sige, at ordregiveren burde have afvist tilsidesat tilbuddet, fordi det ikke levede op til de krav, der var blevet stillet, siger han.
– Der er både eksempler på, at klagenævnet har accepteret, at dele af et tilbud blev rettet til – og på, at nævnet har sagt, at her er man gået så langt, at der bliver tale om et nyt tilbud. Det er en hårfin grænse, for en henvendelse fra en udbyder må ikke føre til, at tilbudsgiveren får lejlighed til at komme med et nyt tilbud.