Har vi mest brug for en fjerde hurtigfærgeafgang i vinterhalvåret eller en opgradering af gods, så vores samfund kan få de varer, vi har brug for?
Trafikaftalen med alle de mange afgange og de lave priser har betydet en verden til forskel. Selvom mange savner de gode gamle dage med Færgen, så er priser og kapacitet eksploderet siden da til gavn for vores bornholmske samfund. Nu er væksten vokset så meget, at vi oplever problemer med vareleverancer og de sædvanlige udsolgte weekendafgange omkring ferierne.
Det giver mening at bytte en tom afgang med en fyldt, hvis bytteforholdet er fair. Her undrer 1:3, selvom turen fra Køge til Rønne er længere, så er Povl Anker en del billigere end Express 5 både på afskrivning og brændstofforbrug.
Vi kan dog helt sikkert klare os med tre afgange på visse dage - men kun hvis fordelen er stor nok - for det er et tab at isolere Bornholm yderligere og nedbryde vores infrastruktur.
Men inden den løsning findes, kan vi da ikke udfordre de støtterammer, som begrænser os. Kan Bornholm ikke både blæse og have mel i munden? Den øgede efterspørgsel er jo netop et tegn på, at markedskræfterne efterspørger mere fragt, mens de tomme vinterafgange er en opbygning af basis infrastruktur for at udvikle vores samfund. Fragtraterne holdes også kunstigt nede med massiv statsstøtte, og nu er efterspørgslen for stor og udbuddet begrænset.