Hvorfor ikke takke?
Nok kan man ikke bruge denne beretning til at fremstille forholdet mellem ak og tak – for de ni, der ikke vendte tilbage til Jesus, var givetvis også taknemmelige for at blive helbredt. Men man kan ligefrem spørge: Hvorfor vendte de ikke tilbage for at takke og give Gud æren? Og i samme moment kan man også spørge: Hvornår har du og jeg givet Gud æren, når noget godt er sket for os? Når vi har oplevet at få mere end vi giver, og derfor erfaret en grund for taknemmelighed?
I lektien til søndag, fra Salmernes Bog, salme 103 indledes der på følgende måde: ”Min sjæl, pris Herren, alt i mig skal prise hans hellige navn. Min sjæl, pris Herren, glem ikke hans velgerninger!”.
Guds velgerninger handler om det, som Gud har gjort og givet – det, som vi har fået og får - netop som fremgår i det ritual, der anvendes ved nadverfejringen, hvor det lyder: Liv og ånde giver du os, mætter os daglig af din fylde.
Her er vi inde ved eksistensens ophav – du og jeg er kun, fordi Gud er. Vi lever kun, fordi vi dagligt mættes af Guds fylde. Og når vi opgiver ånden, så kan vi gøre det med et levende håb om at gå over fra døden til livet - kun fordi Gud i sin nåde og barmhjertighed har løskøbt og genfødt os dertil ved Jesu Kristi lidelse, død og opstandelse.