For mig er det vigtigt at skelne mellem mennesker og foreninger. Jeg respekterer fuldt ud de individer, som føler sig repræsenteret af LGBT+. Min kritik retter sig alene mod den måde, som foreningen og dens støtter til tider fremlægger sine visioner på – som om man automatisk er intolerant, hvis man ikke støtter økonomisk eller politisk.
Det blev meget tydeligt i et indlæg på Facebook af Morten Riis fra Enhedslisten, hvor han skrev, at partier, som ikke bidrager økonomisk til Pride, gør sig til ”lakajer for Orbán og hans slags”. Den form for retorik er både unuanceret og usaglig.
At være uenig med LGBT+ er ikke det samme som at støtte autoritære regimer. Det svarer til at påstå, at hvis man er uenig med konservative retninger inden for kristendommen, så støtter man automatisk halshugninger af kristne i for eksempel Egypten eller andre religiøst motiverede mord. Sådan en måde at debattere på lukker for dialog og sætter mennesker i båse, som de slet ikke hører hjemme i.
Rummelighed
Jeg ønsker ikke, at nogen gruppe skal have særstatus – heller ikke LGBT+. Jeg ønsker blot, at vi giver hinanden plads og respekterer hinandens frihed.