Dilemmaet er, at historien har vist, at kritikere af det bestående mange gange har banet vejen for nye videnskaber og samfundsordner. Men historien er også mættet med dommedagsprofeter, demagoger og konspirationsteoretikere, hvoraf de fleste i dag er glemt, men et fåtal har desværre efterladt sig en uhyggelig arv, som minder os om, hvad det i værste fald kan ende med, hvis vi ikke tæmmer vores skepsis og frygt.
Så den demokratiske borger skal altså både prise skepsissen og tage sig i agt for den. Det kan være en svær øvelse, der hurtigt sætter selv de mest tålmodige af os på prøve. For når éns argumenter, bliver mødt af den samme urokkelige skepsis – eller ligefrem afvisning – tilskynder det ikke til videre debat. Så er det vi fristes til at smøge ærmerne op og sige: "Nu smutter du væk fra den håndbremse".
Men prøv at se det fra den anden side. Skeptikernes – eller de bekymrede borgeres. De føler ikke, flertallet lytter til dem. Plus de oplever at blive udskammet eller ligefrem truet af folk, som ikke mener, deres holdninger har nogen berettigelse. Det er opskriften på konflikt: Når to modstridende parter ikke synes, den anden lytter.
Lydhørhed og en vedvarende tålmodighed er derfor nøglen, hvis vi vil undgå, at grøfterne graves dybere og broer brændes. Det er også centralt, hvis vi vil undgå, at nogen føler sig ekskluderet fra samfundet alene på grund af én holdning. Sådan må ingen føle i et demokrati. Og her skal vi huske, at demokratiet ikke er nogen utopi. Det er et system baseret på, at mennesker grundlæggende er uenige om frygteligt meget, men at et flertal kan overbevises via argumentation baseret på sande, begrundede påstande.