Udsolgte afgange. Hele foråret og sommeren har mange af weekendafgangene været totalt udsolgt. Kun hvis man kunne rejse i normal arbejdstid var det muligt at komme til og fra øen med bil. En læser beretter sågar, at han måtte tage færgen til Tyskland for at kunne få sin bådtrailer til Fyn uden at skulle vente hele sommeren på en ledig færgebillet til Ystad eller Køge. Alle sommerbornholmerne er ude i god tid og booker sammen med kulturgæsterne færgebilletter til alle de komfortable og nu udsolgte afgange. Hidtil har reglen om, at 2 procent af billetterne til enhver afgang først frigives 24 timer før afrejse gjort bornholmerne frie til stadig at kunne komme over eller hjem, når der er behov. Men de mange billige billetter og den stigende efterspørgsel på bornholmeroplevelser gør, at man skal være en hærdet computergammer for at kunne trykke hurtigt nok på book-knappen i Bornholmslinjens app 24 timer inden afgang for at få en billet.
De mange tilflyttere, der skal sikre vores udvikling, har formentlig heller ikke det samme mod på at kappe navlestrengen til samfundet ovre, når de skal planlægge uger i forvejen, at der skal bookes billet.
Selvfølgelig er Folkemødet en undtagelse, hvor alt er ekstraordinært og forståeligt kræver god forberedelse. Når hele Bornholm er i positiv undtagelsestilstand, er det jo sådan det er. Men det fungerer ikke, at der også er undtagelsestilstand i færgefarten, når pinsen, påsken, Wonderfestival og selve sommeren står for døren.
Som kommercielt rederi med statsstøtte er det jo en fornøjelse at sejle med fulde afgange, så selvom Bornholmslinjen lever af og for Bornholm, kan vi nok ikke forvente, at de frivilligt lader den store Express 1 blive, når den nye færge ankommer, eller selv løser problemet med ekstra afgang uden fuldt hus i den kommende tid.
Successen på Bornholm med den voldsomme færgetrafik kan kun løses gennem politisk forhandling. Her ser det ud til, at vi indtil nu har undervurderet Bornholms trafikpotentiale.