Leder: Bornholms store flaskehals

Leder: Bornholms store flaskehals
Som kommercielt rederi med statsstøtte er det jo en fornøjelse at sejle med fulde afgange, så selvom Bornholmslinjen lever af og for Bornholm, kan vi nok ikke forvente, at de frivilligt lader den store Express 1 blive, når den nye færge ankommer, eller selv løser problemet med ekstra afgang uden fuldt hus i den kommende tid, skriver Kristoffer Gravgaard i dagens leder. Foto: Berit Hvassum
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT | 6. SEP 2021 • 17:00
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT
6. SEP 2021 • 17:00

En af vores helt store velsignelser her til øs er trafikforliget og den heftige støtte til færgetransport til og fra Bornholm. Tilskuddet til færgedriften er ændret i en grad, så campingvogne med trækbil nu kan sendes over Østersøen i planende speedbådsfart for kampagnepirser på bare 19 kr. inklusive fem passagerer!

Effektiv og billig transport til og fra Bornholm af både mennesker og gods er en af de vigtigste grundpiller for vores positive udvikling. Med let tilgang af både arbejdskraft og turister, og samtidig mulighed for billig og hurtig transport af varer, kan vores samfund udvikle sig og skabe de succeser, der skal være med til at betale fællesskabet udgifter. Det er fantastisk. Men solskinshistorien om solskinsøens færgetrafik har en bagside.

 

Men det fungerer ikke, at der også er undtagelsestilstand i færgefarten, når pinsen, påsken, wonderfestivalen og selve sommeren står for døren.

 

Udsolgte afgange. Hele foråret og sommeren har mange af weekendafgangene været totalt udsolgt. Kun hvis man kunne rejse i normal arbejdstid var det muligt at komme til og fra øen med bil. En læser beretter sågar, at han måtte tage færgen til Tyskland for at kunne få sin bådtrailer til Fyn uden at skulle vente hele sommeren på en ledig færgebillet til Ystad eller Køge. Alle sommerbornholmerne er ude i god tid og booker sammen med kulturgæsterne færgebilletter til alle de komfortable og nu udsolgte afgange. Hidtil har reglen om, at 2 procent af billetterne til enhver afgang først frigives 24 timer før afrejse gjort bornholmerne frie til stadig at kunne komme over eller hjem, når der er behov. Men de mange billige billetter og den stigende efterspørgsel på bornholmeroplevelser gør, at man skal være en hærdet computergammer for at kunne trykke hurtigt nok på book-knappen i Bornholmslinjens app 24 timer inden afgang for at få en billet.

De mange tilflyttere, der skal sikre vores udvikling, har formentlig heller ikke det samme mod på at kappe navlestrengen til samfundet ovre, når de skal planlægge uger i forvejen, at der skal bookes billet.

Selvfølgelig er Folkemødet en undtagelse, hvor alt er ekstraordinært og forståeligt kræver god forberedelse. Når hele Bornholm er i positiv undtagelsestilstand, er det jo sådan det er. Men det fungerer ikke, at der også er undtagelsestilstand i færgefarten, når pinsen, påsken, Wonderfestival og selve sommeren står for døren.

Som kommercielt rederi med statsstøtte er det jo en fornøjelse at sejle med fulde afgange, så selvom Bornholmslinjen lever af og for Bornholm, kan vi nok ikke forvente, at de frivilligt lader den store Express 1 blive, når den nye færge ankommer, eller selv løser problemet med ekstra afgang uden fuldt hus i den kommende tid.

Successen på Bornholm med den voldsomme færgetrafik kan kun løses gennem politisk forhandling. Her ser det ud til, at vi indtil nu har undervurderet Bornholms trafikpotentiale.

Kigger man i Bornholmslinjens app er problemet dog heldigvis aftaget her i efteråret. De næsten udsolgte afgange er først lørdag i efterårsferien, hvor tre ud af syv afgange fra Ystad er totalt udsolgt.

Hjælp os kære politikere med at åbne Bornholms flaskehals og finde en vej for den posivite udvikling.