Larsen Jensen: Der er perspektiver

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 15. september 2024 • 19:00
Af:
Claus Larsen-Jensen
KB-medlem
gruppeformand (S)
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 15. september 2024 • 19:00

Det er ikke perspektivløst, Uffe Thomsen.

Det er registreret, at Uffe Thomsen til næste kommunevalg vil være kandidat for SF.

Derfor handler hans indlæg om at fortælle - direkte eller indirekte - at de nuværende 23 kommunalbestyrelsesmedlemmer er nogle fjolser.

Hele kommunalbestyrelsens vedtagelse af et budget for 2025 kaldes ” uden perspektiv”. Han skriver også, at ”aftalen lige så godt kunne være skrevet på trækpapir fyldt med umålbare hensigtserklæringer”. Sikken et ”kompliment”!

Samlet kommunalbestyrelse

At kommunalbestyrelsen har kunnet samles om et fælles budget er rigtig godt for Bornholm internt, og også udadtil, og det skal ikke nedgøres, som Uffe Thomsen gør det.

Alle har indset alvoren af Bornholms økonomiske situation og har handlet ansvarligt. Mest har det handlet om at undgå nogle besparelser. Det er faktisk flot, at alle 23 medlemmer af KB mmer er bag det.

Kan det så holde? Et forlig betyder vel, at alle forpligter sig til, at man ikke politisk kommer med nye ønsker, som ikke er indenfor budgettets rammer.

Budgetterne skal overholdes

Men at styre økonomien forudsætter, at kommunens direktion og ledere på alle niveauer holder deres budgetter. Det, der er skredet tidligere, er ikke ”bare uansvarlige politiske beslutninger”, men at skolerne, ældreplejen, BAT og så videre har overskredet deres budgetter. Og KB får først besked herom, når overskridelserne er sket.

Hermed er det kommunalbestyrelsens problem at finde pengene. Derfor er budgetdisciplin i administrationen på alle lederniveauer helt afgørende.

Én sætning

Der er så en debat om en sætning i budgetaftalen, foreslået af Arne Ullum, om gensidig økonomisk forpligtelse vil ændre noget i forhold til, hvad et forlig bør betyde.

Det ville et medlem have ind - resten ikke. Det blev fundet unødvendigt, men det betyder ikke, som Uffe Thomsen påstår, at så har en række partier, herunder. S, meldt, at så er der frit slag for overskridelser. Det er der ikke.

Kloge-Åger

Jeg har i den forbindelse sagt, at jeg er lidt træt af, at eksterne kloge-Åger ønsker tilføjelser til et forlig.

Den håndfuld af kommunale kommentatorer vil altid kunne finde, at der skulle gøres noget andet end en demokratisk valgt kommunalbestyrelse har aftalt. Det tolker Uffe Thomsen som, at jeg ikke accepterer en demokratisk debat. Det er det rene vrøvl.

Det handler jo ikke, om andre ikke må ytre sig om budgettet. Det er jo deres demokratiske ret - også nævnte kommunale kloge-Åger.

Men det er nu en gang i sidste ende kommunalbestyrelsen, der træffer beslutningen. Derfor er Uffe Thomsens bemærkninger om mit og Socialdemokratiets demokratisyn lidt upassende.

Debatredaktørens bemærkning.

Den i indlægget nævnte Arne Ullum er chefredaktør for mediet NB-økonomi og har af forskellige bornholmske medier været anvendt som ekspert i forhold til den kommunale økonomi.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT