Hvem står ellers bag henvendelsen til fondene?

SYNSPUNKT | ABONNENT | 17. MAJ 2023 • 05:45
Af:
Kjeld Andreasen
Svanekevej 52
Rønne
SYNSPUNKT | ABONNENT
17. MAJ 2023 • 05:45

Selv om man ikke er enig i beslutningen, bør man ikke skrive til fondene og prøve at spolere andres arbejde.

Nå, men Knud Andersen har været ud med riven, selv om han er gået ud af politik og må glemme, at han var med til at tage beslutningen om det nuværende kunstmuseum.

Og vi glemmer ikke, at du enerådigt beordrede kunstmuseet malet, fordi du ikke kunne lide det, som det var planlagt og besluttet. Men nu må det frem, hvem der ydeligere i denne sag har været med til at skrive til fondene, at de ikke skulle støtte sammenlægningen af vores museer. Jeg forstår, at det var en gruppe, der havde henvendt sig, og hvem er så det, det må være til alles intresse at vide, hvem der prøver at undergrave den opgave. Lige som den tidligere museumsdirektør finder jeg det stærkt betænkeligt, at der bliver skrevet til de fonde, og jeg håber ikke, det får konsekvenser for kommende ansøgninger.

Monumentet over din tid som amtsborgmester er nok det, du vil forsvare, men tænk heller hvad det har udviklet sig til – det jeg var med til at sætte i gang. Se hvordan det har udviklet sig. Vi behøver ikke at være enige om, hvordan noget udvikler sig, men det er mere det, at det kunne havde stoppet denne sammenlægning og skadet, hvad der skulle søges om i fremtiden.

Der var engang hr. Knud Andersen, hvor du var en meget bestemt og i de fleste sammenhænge god amtsborgmester, men det var den gang, og nu har andre roret, og der er blevet truffet en afgørelse, som også du burde acceptere. Selv om du ikke er enig i beslutningen, bør man ikke skrive til fondene og prøve at spolere andres arbejde igennem mange år, det havde du heller ikke brudt dig om i din periode, så du og de andre bør tænke på Bornholms omdømme, når vi ansøger om store beløb, som jo muliggør meget, som ellers aldrig ville blive til noget.