Har vores lille gule hus betydning for andre end Martin Andersen Nexø nørder? Ja, så absolut. Sammen med de øvrige kulturinstitutioner udgør vi et potentiale for turisterhvervet, dagens turist kommer ikke kun, fordi Bornholm er solskinsøen, de vil have oplevelser med hjem i bagagen, og her er kulturen så absolut en vigtig brik. Vi ønsker at være en del af kulturturismen – styrker vi kulturturismen, betyder det noget for hele Bornholm, får vi indtægter til kulturlivet, styrker det hele øen. Og det er en drøm.
Vores gæster er nok for 80 procent vedkommende turister. Mange tyske turister finder vej til museet, Martin Andersen Nexøs bøger var fra 1911 mere udbredt i Tyskland end i Danmark.
Her vil jeg i parentes bemærke, at en af mine drømme er, at også bornholmerne tager Martin Andersen Nexøs barndomshjem til sig og bliver stolte af vores store forfatter. Indimellem havde Martin et anstrengt forhold til bornholmerne, der ikke altid behandlede ham godt, men til trods for dette betragtede han sig som bornholmer, og det lille gule hus som sit barndomshjem, og han tog da også efternavnet Nexø. Han satte Danmark, Bornholm, Nexø på landkortet, det vil vi også. Det er vores drøm.
Martin Andersen Nexø er kanon-forfatter, vi har et godt tilbud til de bornholmske folkeskoler, som vi ønsker mange flere, end tilfældet er i dag, vil benytte sig af. De bornholmske folkeskoleklasser kommer gratis ind på museet, og vi har udvidet tilbuddet, idet jeg tilbyder at komme på øens skoler som gæstelærer inden et besøg for at forberede eleverne på et godt besøg. Det kunne være en god drøm, hvis flere skoler benyttede sig af dette tilbud. At en af Danmarks store forfattere har sine rødder på Bornholm, må vores unge være vidende om.
I regeringsgrundlaget for vores nuværende regering står at læse, at “kulturen udfordrer vores måde at tænke, at se verden på samtidig med, at det binder os sammen som land og folk. Det er den danske identitet og den fælles historie. Regeringen ønsker et kulturliv, som alle danskere er en del af. Både den smalle og den brede kultur skal ud i landet. Kulturen er ikke forbeholdt en speciel alder, postnummer eller økonomisk formåen.” Videre står der, hvordan kulturen skal understøtte vores udsyn og modvirke fordomme og snæversyn, og at man prioriterer og styrker kulturen bredt i hele landet og på tværs af områder.