Alle medarbejdere arbejder til samme løn i Greenspeak – 33.000 kroner om måneden, og de arbejder kun 30 timer om ugen. Anders Bøgeløv Jensen har grebet det sådan an, at han arbejder 60 timer hver anden uge og holder hver anden uge fri.
Det er en meget atypisk måde at drive virksomhed på. Den er inspirerende for vores bornholmske erhvervsliv. Fremtidens kunder efterspørger ikke blot et godt produkt. Flere og flere har også fokus på virksomhedens sociale og klimamæssige aftryk på sin produktion eller services.
Man kunne med rette indvende, at man da hellere skulle benytte det billigste teleselskab og så selv donere penge til de rette formål. Men oplevelsen af at køre bil, tale i telefon, tanke, rejse eller spise med ekstra god samvittighed tilfører kundeoplevelsen en ny dimension for flere og flere. Virksomheders klimamæssige, etiske og sociale aftryk bliver stadig mere vigtige for forbrugerne og vores samfund.
Når Espersen og Carlsberg forsøger at vende Rusland ryggen, når Bornholms Mosteri skaber arbejdspladser for mennesker, der ikke kan få arbejde andre steder, eller når Svaneke Bryghus laver CO2-neutrale bajere, så er det også et flot skridt i den retning, der får øl, fisk og saft til at smage lidt bedre.