Det var med meget blandede følelser, at vi gik i gang med at pakke det allernødvendigste sammen - tøj, tæpper, mad. Vi læssede det på min cykel, som vil tog med.
Vi mødte min tante og min kusine og fulgtes med dem. Vi gik nord på mod Listed, min tantes forældre boede der, og vi havde regnet med, at vi kunne blive der, men de havde også fået besked om at flygte, så v måtte videre ind på øen.
…
Der kunne fortælles meget om russerne på Bornholm. Men jeg glemmer aldrig det syn, da de første russere kom til Svaneke ... da vi så et mærkeligt optog nærme sig. Det var russiske soldater med heste, gammeldags fjællevogne, hestene forspændt med høje træbøjler, feltkøkkener, hvor ilden brændte og maden kogte. Nogle var mongoler eller kirgisere, de var kronragede frontsoldater, og de så temmelig frygtindgydende ud, de kom også lige fra voldsomme kampe i Østtyskland og var forberedt på at skulle fortsætte kampene mod tyskerne på Bornholm. Det blev heldigvis ikke nødvendigt.
Russerne pÅ Bornholm er et helt kapitel for sig, men sidst i marts 1946 begyndte da tilbagetrækningen, og den 5. april tog den sidste russer fra Bornholm - så Bornholms befrielse er ikke den 5.maj 1945, men den 5. april 1946.