Forsvarsforbeholdet sikrer, at Danmark har magten over forsvarspolitikken

SYNSPUNKT | ABONNENT | 26. MAJ 2022 • 15:30
Af:
Lave K. Broch
cand.scient.pol.
medlem Folkebevægelsen mod EU's landsledelse
SYNSPUNKT | ABONNENT
26. MAJ 2022 • 15:30

Vi passer bedst på Danmark ved at stemme nej, og kun et nej sikrer os imod, at der kommer et EU-flag på danske soldaters uniformer, skriver Lave K. Broch.


Jan E. Jørgensen (V) og Peter Juel-Jensen (V) kommer den 18. maj i Bornholms Tidende med en kæphøj reaktion på mit debatindlæg ”Folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet drejer sig om suverænitet”.

De forholder sig faktisk slet ikke til, hvad jeg skrev. Jeg vil derfor bede dem om at forholde sig til:

1. At der er områder, som forsvarsforbeholdet dækker, hvor Danmark ikke vil have en vetoret, hvis vi afskaffer forsvarsforbeholdet.

2. At Danmark gennem EU’s strategiske kompas vil være bundet af løftet om ”konstruktiv afståelse”. Det vil sige, at Danmark af og til kommer til at undlade at bruge vetoretten, når vi er uenige med flertallet i EU inden for forsvarspolitikken.

3. At Tyskland, Frankrig, Italien og højtstående personer i EU ønsker traktatændringer, der også vil påvirke vetoretten inden for sikkerheds- og forsvarspolitikken.

4. Om Venstre vil give en juridisk bindende garanti for, at Venstre stemmer imod traktatændringer, der vil begrænse Danmarks vetoret inden for forsvarspolitikken.

5. Om Venstre efter et evt. ja vil arbejde for en afskaffelse eller fastholdelse af Danmarks euro-forbehold og retsforbeholdet.

Lad os få en indholdsmæssig debat om forsvarsforbeholdet. Venstre har plakater med Dannebrog og ordlyden ”Pas på Danmark”, og på internettet har Venstre en annonce med et dannebrogsflag på en uniform. Men der er en lille fejl: Jaet burde være et nej. For vi passer bedst på Danmark ved at stemme nej, og kun et nej sikrer os imod, at der kommer et EU-flag på danske soldaters uniformer.

Et nej er desuden vores bedste garanti for, at magten over forsvarspolitikken forbliver i Danmark, og efter et nej kan vi stadigvæk deltage i fredsbevarende operationer for FN eller sende NATO-soldater til Baltikum. Dertil kommer, at vi også efter et nej er beskyttede af NATO. Der er derfor ingen god grund til at afskaffe forsvarsforbeholdet.