Et ægte bornholmsk varemærke

Et ægte bornholmsk varemærke
Vi skal blandt andet turde sige, at der ikke længere er sild i Østersøen, når vi markedsfører vores fødevarer, mener formanden for Gourmet Bornholm. Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 20. MAR 2024 • 15:30
Af:
Maria H. Barslund
Formand Gourmet Bornholm
KOMMENTAR | ABONNENT
20. MAR 2024 • 15:30

Gormet Bornholms formand svarer på læserbrevet fra snapseproducent, som mener, at et bornholmsk mærke aldrig bliver ægte bornholmsk.

Kære Line Falk, tak for et interessant synspunkt om ”ægte bornholmsk”. Det er et vigtigt emne du tager op, og et emne, som er er blevet diskuteret meget gennem årene.

For Gourmet Bornholm har den bornholmske fødevarefortælling, siden vi på Bornholm for alvor begyndte at dyrke den i slutningen af 1990’erne, været en historie om det meget regionale og lokale baseret på den traditionelle bornholmske madkultur, små nicheproduktioner, egnsretterne og de røgede sild. I de senere år har det desuden været en historie om nye fødevareiværksættere, som vælger Bornholm til, spændende produktudvikling og ikke mindst en større opmærksomhed på, at vores fødevarebranche er en tydelig del af vores turisme og dermed serviceerhvervet. Således har det også været en historie om en gruppe fødevareproducenter, som vil udvikle deres marked og vokse sig større.

I alle lag af den fortælling har markedsføringen af det helt lokale, det autentiske, det særligt bornholmske været til debat. For nogle skal det være 100 procent eller slet ikke. For andre, som måske bruger råvarer, der slet ikke kan frembringes lokalt, er fortællingen en anden.

Den drøftelse har vi altid i gang i Gourmet Bornholm. Som forening vil vi bidrage til at udvikle Bornholm som fødevareø og herunder de bornholmske spisesteder og producenter. Men vi ved, at vores brand, vores varemærke er skrøbeligt. Det må ikke misbruges, og det er ikke elastik i metermål. Ellers taber det værdi.

I min optik skal der være plads til både det helt lokale, som produceres i lille skala og de større produktioner, hvor det bornholmske fylder mindre. Som forening tror vi på, at vi skal fortælle hele historien til forbrugeren. Blot skal der være en bornholmsk krog at hænge fortællingen på. Men vi skal turde at være ærlige og sige højt, at der for eksempel ikke længere er sild i Østersøen, eller at vores selvforsyning er for lav. Eller at vi producerer for få grøntsager. Hvis vi gør det, bliver det bornholmske varemærke aldrig uægte, men altid vedkommende og aktuelt.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT