Er fedme et problem?

SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 16. juli 2024 • 15:30
Af:
Uffe L Thomsen
Muleby
SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 16. juli 2024 • 15:30

Skribenten mener, at et større tilskud til vægttabsmedicin vil give mere lighed.

Ja, det mener jeg, at det er - både samfundsmæssigt og for mennesker, der er fanget af behovet for at spise eller drikke alt for meget og for usundt.

Følgesygdomme, der ofte følger med overvægt, kan være forhøjet blodtryk, diabetes, nyre- og leverproblemer, hjerte/kar-sygdomme og det har ofte en tidlig død som følge.

'Tag jer sammen'

Nu er det jo let at tænke, at de overvægtige blot skal tage sig sammen og tabe sig.

Jeg tror, at mange af disse mennesker har opgivet at tabe sig, og derfor har de ikke de ressourcer, der skal til for at gå ned i vægt.

Mange af disse mennesker lider af dårligt selvværd og psykiske sygdomme som for eksempel depression, og mange af dem oplever ganske reelt, at der bliver set ned på dem - så for dem er det ikke lige til.

Årsagerne

Grundene til overvægt er mange, men kan vel groft set deles i to.

Det er dem, der dagligt er afhængige af alkohol i store mængder. Social arv, skilsmisser, arbejdsløshed, kedsomhed, økonomi eller psykiske sygdomme er ofte baggrunden for misbruget.

Ellers er der de, der ganske enkelt både spiser og drikker for meget og for usundt.

Desværre er alt for mange af vores unge overvægtige, blandt andre de som er opgivet af staten og kørt ud på et sidespor som førtidspensionister.

På samme måde er alt for mange familier og deres børn og unge overvægtige, hvilket er et problem, der går i arv fra generation til generation

Også geografien er i min optik en del af problemet. Områder som eksempel Lolland eller Bornholm er kommuner med rigtigt mange borgere uden uddannelse, hvoraf mange er arbejdsløse eller sendt på førtidspension (alt for mange unge bliver opgivet og ender netop på førtidspension). Det er en tilværelse, hvor der er mange, der bevæger sig for lidt og spiser og drikker for meget.

Løsningen

Løsningen er heldigvis nu fundet af medicinalvirksomheden Novo Nordisk, som har lanceret slankemidlet Wegovy, der er tilgængelig på markedet herhjemme, og som er et effektivt middel imod overvægt

Men prisen på medicinen er så høj, at en stor del af de målgrupper, som jeg beskrevet højere oppe, ikke på nogen måde har økonomi til denne behandling.

Samfundsmæssigt er fedme et stort problem, da mange af de overvægtige hen af vejen bliver en forsat stigende økonomisk belastning for vores sundhedsvæsen. Og det er i en tid, hvor vores hospitaler, vores regioner, de praksisserende læger og ikke mindst staten mangler hænder og hoveder - og ikke mindst penge.

Wegovy må og skal være mere tilgængeligt, og den skal kunne ordineres af egen læge og kunne udleveres på apotekerne med 100% tilskud fra sygesikringen.

Pengene?

Nu kunne spørgsmålet om, hvor pengene skal komme fra, trænge sig på.

Ja, det blive dyrt at gøre dette, men på den lange bane vil det blive til gavn for vores samfund, vores statskasse og ikke mindst de borgere, der vil få ændret deres tilværelse.

Desværre tror jeg ikke problemet kan løses uden, at Folketinget kommer ind over.

Det ville være rigtigt godt, hvis SF fulgte sagen til dørs.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT