Er der en voksen til stede i skraldesagen?

SYNSPUNKT | ABONNENT | 17. NOV 2022 • 15:30
Af:
H.C. Buhl
Kong Gustafsvej 1
Nexø
SYNSPUNKT | ABONNENT
17. NOV 2022 • 15:30

Jeg håber, Fugato tager sig godt betalt for den ydelse, de leverer til HCS.

Vores nye affaldsordning, eller mangel på samme, er ved at gå fra pinligt til grotesk.

Flere kommuner har søgt udsættelse, da man ikke kan nå at implementere ordningen. Det har vi ikke gjort på Bornholm.

Nej. Vi afventer klarmelding fra HCS. Det har de haft rigelig tid til. Hvad er Bofas rolle i den forbindelse? Det er utroligt at regionskommunen tillader, at selskabet kan blive ved med at omgå deres forpligtelse og trække det hele i langdrag.

Alt i alt virker det hele fuldstændig kikset helt fra start. Det eneste, der er styr på, er opkrævning af gebyret.

Alle undtaget Bofas direktør kan se, at alle de miljøer ikke har en chance for at blive etableret inden for en overskuelig fremtid. "Hvor lang tid, tager det lige at få behandlet en byggesag"?

En nem løsning på dette problem er: Skrot ideen med miljøer i byerne. Som udgangspunkt skal affaldet hentes på matriklen. Også selv om der er brosten på gaden. Det kan da ikke være rigtigt, at fordi man bor i en gammel bydel, skal man rende det halve af byen rundt med sin skraldepose.

Mig bekendt er der ikke noget forbud mod, at en skraldevogn må køre på brosten. Så vil argumentet være, at bilerne er for store til de små gader. Så må der benyttes mindre biler.

Med den lange udsigt til at tingene kommer til at fungere, kunne man måske nå at annullere kontrakten med HCS og tænke nyt. Helt forfra. Hvad med alle de penge, der opkræves til ordningen? Hvad med momsen som er ulovligt opkrævet? Er der et godt svar på det?

Vi er helt til grin.

En stor tak til Fugatos folk, som har hentet vores skrald i mange år. Jeg håber, Fugato tager sig godt betalt for den ydelse, de leverer til HCS.

HVOR DRØMMER VI OS HEN? OM KULTUREN

Hvad skal fremtiden være, når det gælder Bornholm og kulturen. En rækker engagerede og vidende eksperter og læsere bidrager med deres bud. Send gerne dine tanker til debat@tidende.dk.

DEBAT | ABONNENT

Ø-kultur?