For nylig offentliggjorde Copenhagen Airtaxi og Copenhagen Helicopter, at de vil fragte passagerer til og fra Læsø med elfly fra 2030. I KLM har vi allerede haft de første eldrevne testfly på vingerne, og vi anser, i lighed med vores øvrige kollegaer i luftfartsindustrien, elektriske fly som en vigtig komponent i luftfartens grønne omstilling.
Forventningen er, at de første ruter kan betjenes med rene elektriske fly allerede om et par år. Det vil sandsynligvis dreje sig om mindre fly med op til 5 passagerer, men inden for 5-7 år kan kommercielle ruter med kapacitet på op til 40 passagerer være en realitet. Der er dog stadig tale om betydeligt mindre fly med kortere rækkevidde end dem, vi har i dag, hvilket kan åbne for nogle interessante perspektiver for de lokale lufthavne.
Trods sin størrelse råder Danmark over ikke mindre end 15 lokale lufthavne. Ud over de velkendte som Aalborg, Billund og Sønderborg er der blandt andet lufthavne ved Stauning, Maribo og Sindal. Alle lokale lufthavne, store som små, kan høste fordele af fremtidens elektriske fly. De små fly er velegnede i de mindre lufthavne, som således kan få en opblomstring, og med de elektriske flys kortere rækkevidde kan man forestille sig, at der kan opstå nye trafikmønstre, hvor byer og regioner knyttes sammen i kraft af den kortere rejsetid, som flyene i nogle tilfælde kan tilbyde i forhold til andre trafikformer.
Tænk hvad det kunne betyde, hvis man for eksempel kunne flyve direkte fra Rønne til Odense, fra Maribo til Thisted eller fra Esbjerg til Roskilde. Det ville bringe landet sammen på en helt ny måde, for ikke at nævne perspektiverne i hurtige flyforbindelser til byer i Sydsverige og det sydlige Norge. De kortere rejsetider vil alt andet lige gøre det nemmere for lokalsamfundene at tiltrække nye borgere og erhvervsliv og dermed være en motor for potentiel vækst.