En diagnose fra barndommen behøver ikke at gælde resten af livet

En diagnose fra barndommen behøver ikke at gælde resten af livet
Diana-Ester Brandt Eriksen arbejder som buschauffør, selvom en ADHD-diagnose gjorde det vanskeligt for hende at få erhvervskørekort. Privatfoto
SYNSPUNKT | ABONNENT | 24. JUL 2022 • 14:30
Af:
Diana-Ester Brandt Eriksen
folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti
buschauffør
SYNSPUNKT | ABONNENT
24. JUL 2022 • 14:30

En ADHD-diagnose gjorde det vanskeligt for Diana-Ester Brandt Eriksen at få erhvervskørekort, men det lykkedes efter megen modstand, og i dag er hun ansat hos Gudhjem Bus.


Nu når debatten går om psykiatrien, vil jeg meget gerne dele noget med jer. Jeg er selv barn af psykiatrien. Jeg har i 11 år haft tildelt en diagnose. Jeg og min tidligere læge sår i dag tvivl, om diagnosen stadig er gældende.

Jeg fik som 12-årig tildelt diagnosen ADHD. Jeg er glad for, jeg dengang ikke vidste, hvor mange irriterende begrænsninger det ville give mig senere i mit voksenliv.

For gennem min skoletid, både i folkeskolen og senere på efterskolen, er der ofte blevet taget et misforstået hensyn til, om jeg "orkede" hverdagen. Mange af de problemer og "nisser", jeg havde dengang, skyldes lige så meget, at jeg er blevet mobbet en del, fordi jeg var blev opfattet som anderledes. Dette satte spor på mit personlige plan, stressede mig unødigt og gjorde mig nervøs.

Ja, jeg fik ordineret Ritalin, og det hjalp mig gennem min folkeskole- og efterskoletid. Men i gymnasiet havde jeg tilegnet mig leveredskaber og eksempelvis lært at planlægge min dagligdag, og derved fik jeg så meget styr på mit liv, at jeg faktisk trappede min Ritalin-dosis ned af mig selv. Senere da jeg stod overfor en stor operation i 2018, besluttede jeg at smide pillerne for good efter cirka 10 år.