Jeg vil kæmpe for et Danmark, hvor vi genbruger ressourcer i langt højere grad, og ikke bygger mure for at beskytte det, vi meget romantisk set, kender så godt. I mange år har jeg, igennem mit arbejde som køletekniker i landets supermarkeder, set hvor let det er, med al respekt, at udnytte for eksempel overskudsvarmen i etablerede installationer i virksomheden. Det er et eksempel på at enkle og lettilgængelige løsninger allerede findes. Og nu hvor det er muligt at gøre netop det, uden høje afgifter, skal vi sørge for at plukke de lavthængende frugter.
Her på Bornholm, og i resten af landet, skal det gøres særligt attraktivt at installere vedvarende energiløsninger til eksisterende hushold og i små energilaug imellem naboer. Vi er vidende mennesker og kan sagtens sørge for at bruge energien, når naturen leverer den. Der er timere indbygget i mange af vores husholdningsprodukter og varmekilder, og derved kan vi selv sørge for at bruge energien når den er tilgængelig.
Og med en rivende udvikling i lagring, kan vi have nok tilgængelig energi på de tidspunkter, hvor naturen ikke kan levere den.
Der skal stilles centrale krav til bæredygtige og vedvarende energiløsninger når vi bygger.
Der skal ske en omstilling og udvikling af vores landbrug, hvor plantebaserede produkter og økologi erstatter den konventionelle animalske produktion med en bedre folkesundhed til følge.