Den vigtige grønne omstilling

SYNSPUNKT | ABONNENT | 25. OKT 2022 • 05:30
Af:
Martin Kelleher-Petersen
folketingskandidat for Alternativet
SYNSPUNKT | ABONNENT
25. OKT 2022 • 05:30

Det skal gøres særligt attraktivt at installere vedvarende energiløsninger til eksisterende hushold og i små energilaug imellem naboer.

Den grønne omstilling er en realitet, som alle kommer til at indordne sig under. Spørgsmålet om hvornår og hvordan står dog tilbage. Jeg mener, at det er vores ansvar at tage fat nu og selv kontrollere det, i stedet for at havne i en situation, hvor vi bliver tvunget til akut at skulle handle, og måske endda for sent.

Krigen i Ukraine har om noget vist os svaghederne ved afhængigheden af de fossile energiformer, og sat lys på de vedvarende, der kan gøre en stor forskel for os allerede i vores umiddelbare fremtid.

Det må stå lysende klart for de fleste, at tiden er inde til at foretage skiftet i måden, hvorpå samfundet, lokalt og globalt, indrettes.

Et bæredygtigt samfund

Jeg vil kæmpe for et Danmark, hvor vi genbruger ressourcer i langt højere grad, og ikke bygger mure for at beskytte det, vi meget romantisk set, kender så godt. I mange år har jeg, igennem mit arbejde som køletekniker i landets supermarkeder, set hvor let det er, med al respekt, at udnytte for eksempel overskudsvarmen i etablerede installationer i virksomheden. Det er et eksempel på at enkle og lettilgængelige løsninger allerede findes. Og nu hvor det er muligt at gøre netop det, uden høje afgifter, skal vi sørge for at plukke de lavthængende frugter.

Her på Bornholm, og i resten af landet, skal det gøres særligt attraktivt at installere vedvarende energiløsninger til eksisterende hushold og i små energilaug imellem naboer. Vi er vidende mennesker og kan sagtens sørge for at bruge energien, når naturen leverer den. Der er timere indbygget i mange af vores husholdningsprodukter og varmekilder, og derved kan vi selv sørge for at bruge energien når den er tilgængelig.

Og med en rivende udvikling i lagring, kan vi have nok tilgængelig energi på de tidspunkter, hvor naturen ikke kan levere den.

Der skal stilles centrale krav til bæredygtige og vedvarende energiløsninger når vi bygger.

Der skal ske en omstilling og udvikling af vores landbrug, hvor plantebaserede produkter og økologi erstatter den konventionelle animalske produktion med en bedre folkesundhed til følge.

Der skal findes løsninger på den alt for store privatbilisme via en bedre offentlig transportsektor og delebilisme.

Og danskerne skal, store som små, forstå nødvendigheden af, at vores forbrug skal skæres ned.

Energiø Bornholm

Ikke alle har muligheden for at installere vedvarende energi i deres hjem eller i en mindre virksomhed – derfor skal vi også samarbejde om opgaven. Der er de allerede indgåede aftaler om Energiø-er, den helt rigtige vej at gå for nye brede løsninger.

Dertil kommer den spændende power-to- teknologi, som på sigt kan erstatte gas, olie og kul og supplere den vedvarende energi fra sol og vind.

Fra et bornholmsk perspektiv er det særligt vigtigt at udnytte den økonomiske ramme om projektet, til at sørge for et løft af serviceniveauet på Bornholm.

I valgdebatterne er der stor enighed mellem partierne om, at energiøen er en gave for Bornholm. Så det er nu at lands- og kommunalpolitikerne skal smøge ærmerne op og sammen stå for de nødvendige forbedringer i bl.a. den bornholmske boligsituation, der kan være grobund for udnyttelse af den kommende milliardinvestering.

Det er også bydende nødvendigt at få lukket hullerne i lovgivningen, så vi kan sikre de beboere, der vil blive berørt af placeringen af værket hurtigst muligt, og med en kompensation, der respekterer det offer de er pålagt.

Det kommer til at stille store krav til staten og borgerne at skabe forandringerne, men sammen kan vi finde modet og viljen. Og husk, at en stemme på mig og Alternativet er den stemme, som gør alle andre partier lidt grønnere.

FÅ ABONNEMENT