Debat: Svar til "Bornholms natur - giv plads til magien"

Debat: Svar til
Bodil Egeberg fra Rønne ønsker, at øens beslutningstagere tog andre end sportsforeninger med på råd, når de træffer beslutninger om den bornholmske natur. Arkivfoto: Berit Hvassum.
| ABONNENT | 17. FEB 2021 • 05:49
Af:
Bodil Egeberg
Rønne
| ABONNENT
17. FEB 2021 • 05:49

LÆSERBREV

Hvor er det dejligt at læse Eva Brandts indlæg lørdag d. 6. februar: "Bornholms natur - giv plads til magien”.

Som Eva, bor jeg her på øen og har blandt andet valgt det på grund af den helt unikke natur, som jeg i flere år har lavet pilgrimsvandringer i. Mange af de mennesker, der bor her, er naturelskere, og det er dejligt at møde dem rundt omkring på øens mange muligheder for helt unikke naturoplevelser.

Det er et beundringsværdigt arbejde, der bliver gjort på Bornholm for at bevare og gøre opmærksom på den helt særlige natur, der findes her – mange af tiltagene er meget smukt lavet. Men det kan også blive så meget, at det mere ’vilde’ i at færdes i naturen går tabt.

Det kan måske være en idé, at nogen af os brugere af naturen blev spurgt, om hvad vi værdsætter og hvad vi ønsker, således at det ikke kun er sportsforeninger og turisme, der bliver tilgodeset.

Mange danskere og udlændinge vælger nu Bornholm som ferie-ø fordi, der her er bevaret noget af det oprindelige i naturen, som jeg tror en del mennesker oplever som en særlig stemning, der hviler over de steder på øen, som de møder.

Vi må godt blive “væk" i naturen. Der behøver ikke at være brede stier og store skilte til alle steder. Det vil nok på sigt også dæmpe interessen for og lysten til at tage til Bornholm, fordi det særlige i naturen er blevet eksponeret i stier, skilte, brochurer etc. i stor stil og dermed blevet lidt ’slidt’ og gjort civiliseret.

Lad os bevare mystikken, som Eva skriver – og en natur, der giver mulighed for at gå på opdagelse udenfor det strukturerede og planlagte, som jo ellers fylder de flestes hverdag.

Vi skal have mulighed for at være nysgerrige og opdage nye steder på egen hånd – både som turister og lokale.