Debat: Ren ettevinj – ren luft i sejlene

Debat: Ren ettevinj – ren luft i sejlene
"Norge har fuld landstøm til disse skibe, og Københavns Havn er i gang med at få det, hvorfor ikke Rønne Havn?" spørger Flemming Ibsen fra Rønne. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
LÆSERBREV | RØNNE | ABONNENT | 12. OKT 2021 • 17:16
Af:
Flemming Ibsen
 Ndr. Kystvej 32
Rønne
LÆSERBREV | RØNNE | ABONNENT
12. OKT 2021 • 17:16

Efterlyser svar fra Rønne Havn om, hvorfor den ikke går med i elektrificeringen?


Efter forgæves at have spejdet efter svar fra direktør Thomas Bendtsen på mit indlæg 'Landstrøm versus Rønne Havn', 14. september; en begrundelse for Rønne Havns vægring mod etablering af landstrøm til i havnen liggende skibe, vil jeg hermed fremlægge data, som bør mane til eftertanke.

Rapporten 'Kortlægning af luftforurening fra krydstogtskibe i København og Århus' fra DCF, Nationalt Center for Miljø og Energi konkluderer, at et krydstogtskib liggende i havn forurener gennemsnitligt svarende til 5.000 biler grundet egenproduktion af el.

Rønne Havn forventer kommende sæson 63 anløb. Med 12 timer per skib betyder det, at cirka en måned, round the clock, vil øen modtage forurening svarende til 5.000 konstant kørende biler.

Et slag på tasken er, at det overstiger den samlede bornholmske bilparks forurening på årsbasis. Så kan man klappe i hænderne over kommunale busser og elbiler, men det er jo ingenting sammenlignet med et påbud om landstrøm i havnen.

Norge har fuld landstøm til disse skibe, og Københavns Havn er i gang med at få det, hvorfor ikke Rønne Havn? Jeg synes, at politikerne og Rønne Havn skylder øens borgere en forklaring. Grøn ø, tak.