Debat: Hvorfor vente på Godot, når noget kan gøres her og nu?

Debat: Hvorfor vente på Godot, når noget kan gøres her og nu?
Arkivfoto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | RØNNE | ABONNENT | 26. OKT 2021 • 08:41
Af:
Flemming Ibsen
 Ndr Kystvej 32
 Rønne
pensionist
medlem Enhedslisten
LÆSERBREV | RØNNE | ABONNENT
26. OKT 2021 • 08:41

Svar til havnedirektør Thomas Bendtsen vedrørende landstrøm.

2027 forventes DFDS SEAWAYS at besejle København-Oslo med et rent brintdrevet skib, 200 meter langt og 1.800 passagerer.

En svale gør som bekendt ingen sommer. Før skibe af denne kaliber bliver mere regel end undtagelse på verdenshavene, vil der gå en rum tid. Det samme gør sig gældende for kommende ammoniakdrevne skibsmotorer.

Power-to-x-branchens estimat for 50 procent reducering af samlet global CO2-produktion som følge af ny brændstofteknoligi, siger år 2050.

H2- og NH3-produktion er uhyre energikrævende og har et meget negativt cost/benefit-regnskab.

Rønne/Bornholm vil sandsynligvis med rigelig vind-el til rådighed i tid blive både ammoniak- og brintproducerende og dermed hele Østersøens tankstation.

Skulle man indtil da opleve røde tal på bundlinjen grundet krydstogtskibes fravalg af Rønne som destination, når landstrøm bliver et krav, synes jeg værdien af et klart signal til omverdenen – we mean business – er både lokalt og nationalt befordrende.

2024 forventes Københavns Havn at have en samlet stærkstømsløsning til såvel Langelinje som Nordhavnen. Anlægspris i omegn af 100 millioner kroner.

Rønne Havn er ikke nær så vanskelig – hvorfor ikke lade kompetente firmaer byde på en finansierbar løsning?

To-tre procent af globalt CO2-tryk hidrører fra skibsfart.

Gør dog noget, løb for livet – der er ingen tid at spilde...