Vi har selvfølgelig også en tæt dialog med de skibe, som anløber havnen, omkring deres behov og ønsker for at bruge landsstrøm. Det er blandt andet derfor, at færgen Max nu er kommet på landsstrøm, ligesom vi er i god dialog med Molslinjen omkring også at få koblet den kommende Express 5 på landsstrøm. Det samme gjorde sig gældende med den tidligere operatør, hvor færgerne kom på landsstrøm tilbage i 1999.
Det enkle og korte svar på, hvorfor vi ikke bare etablerer landsstrøm til alle skibe på havnen, handler om, at vi mener, vi skal gå en anden vej som havn, når det handler om at sikre en grøn skibsfart.
I arbejdet omkring den grønne omstilling i Østersøregionen er vores hovedfokus at kunne udnytte Bornholms unikke beliggenhed. Det gør vi fx allerede ved gøre havnen til den mest attraktive udskibningshavn for vindenergi i Østersøen. Men ikke nok med det. Den grønne energi som bliver etableret, tror vi også kan bruges til at gøre Bornholm til en tankstation for en grøn skibsfart.
Det er tankerne om at udnytte Bornholms unikke position, der har gjort, at vi i juni lancerede et konsortium, Bornholm Bunker Hub, som er i fuld gang med at undersøge mulighederne for, at Bornholm i en nær fremtid skal være stedet, hvor skibe både færger, fragtskibe og krydstogtsskibe tanker grøn energi.