Debat: I Rønne Havn arbejder vi på en langsigtet løsning for en grøn skibsfart

Debat: I Rønne Havn arbejder vi på en langsigtet løsning for en grøn skibsfart
'I havnen følger vi hele tiden udviklingen omkring landsstrøm og andre teknologier, der kan hjælpe med at gøre Rønne Havn til en mere bæredygtig havn', skriver Thomas Bendtsen i et svar på et debatindlæg fra Flemming Ibsen. Foto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | RØNNE | ABONNENT | 15. OKT 2021 • 15:06
Af:
Thomas Bendtsen
adm. dir. Rønne Havn A/S
LÆSERBREV | RØNNE | ABONNENT
15. OKT 2021 • 15:06

Vi får tit spørgsmålet. Hvorfor laver I ikke bare landsstrøm til skibe som anløber havnen og ikke mindst til de mange krydstogtskibe?

Jeg skal prøve at svare på det spørgsmål.

I havnen følger vi hele tiden udviklingen omkring landsstrøm og andre teknologier, der kan hjælpe med at gøre Rønne Havn til en mere bæredygtig havn.

Vi er i tæt dialog med den maritime branche og orienterer os løbende om projekter omkring etablering af landsstrøm i danske og udenlandske havne.

Vi har selvfølgelig også en tæt dialog med de skibe, som anløber havnen, omkring deres behov og ønsker for at bruge landsstrøm. Det er blandt andet derfor, at færgen Max nu er kommet på landsstrøm, ligesom vi er i god dialog med Molslinjen omkring også at få koblet den kommende Express 5 på landsstrøm. Det samme gjorde sig gældende med den tidligere operatør, hvor færgerne kom på landsstrøm tilbage i 1999.

Det enkle og korte svar på, hvorfor vi ikke bare etablerer landsstrøm til alle skibe på havnen, handler om, at vi mener, vi skal gå en anden vej som havn, når det handler om at sikre en grøn skibsfart.

I arbejdet omkring den grønne omstilling i Østersøregionen er vores hovedfokus at kunne udnytte Bornholms unikke beliggenhed. Det gør vi fx allerede ved gøre havnen til den mest attraktive udskibningshavn for vindenergi i Østersøen. Men ikke nok med det. Den grønne energi som bliver etableret, tror vi også kan bruges til at gøre Bornholm til en tankstation for en grøn skibsfart.

Det er tankerne om at udnytte Bornholms unikke position, der har gjort, at vi i juni lancerede et konsortium, Bornholm Bunker Hub, som er i fuld gang med at undersøge mulighederne for, at Bornholm i en nær fremtid skal være stedet, hvor skibe både færger, fragtskibe og krydstogtsskibe tanker grøn energi.

Den grønne omstilling af skibsfarten tager i de her år nogle enorme skridt, som kun få troede ville være muligt bare for få år siden. De første skibe, som sejler på grønne brændsler som ammoniak eller metanol, er i fuld gang med at blive bygget og hele den maritime branche er i fuld gang med diskussioner om, hvordan havne skal gøre sig klar til også at tanke og opbevare de nye brændstoffer.

Vores rolle som en central havn i Østersøen bliver at sikre de smukke tanker om en grøn skibsfart også bliver til mere end store ord og drømme. Og ikke kun når skibene ligger i havn, men også når de sejler mellem destinationerne.