Debat: Mikrofonholderi af værste skuffe

Debat: Mikrofonholderi af værste skuffe
To covid-19-smittede soldater gik i sidste uge om bord på Express 1 trods deres sygdom. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 2. DEC 2021 • 11:29
Af:
Ulla Bechsgaard
Snellemark 23
Rønne
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
2. DEC 2021 • 11:29

Enhver, der er smittet med corona, bør vide, at man skal isolere sig og selvfølgelig ikke må rejse sammen med andre på en færge.


Bornholms Tidende er på vej med en ny digital forside, som skal bane vej for at bringe mere lokalt stof fra hele øen og samtidig holde fast i den journalistik, avisen kalder deluxe. Deluxe dækker over indhold, hvor avisens journalister tager sig god tid til at gå i dybden med en historie, forædle den med gode kilder og kæle for formidlingen.

Det beretter chefredaktør Kristoffer Gravgaard i avisens leder 30. november. Det lyder godt, og det vil jeg som læser glæde mig til.

Det er også stærkt tiltrængt, at journalisterne kommer mere bag om historierne, folder dem ud og bruger flere kilder. Et sørgeligt eksempel på det modsatte dokumenterer artiklen fra samme dags avis: ”Efter passagerer med corona på Expres 1: Danielsson efterlyser klare retningslinjer for smittede”.

Artiklen er mikrofonholderi af værste skuffe og viser, hvordan artikler i vores lokale avis ikke bør skrives.

Jeg er forundret over, at kommunalbestyrelsesmedlem René Danielsson (DF) kan få en hel side tre til at fremføre et synspunkt om, at det offentlige ikke i tilstrækkelig grad har informeret om, hvad man skal gøre, når man er smittet med covid-19.

Han udtaler sig på baggrund af en sag, hvor to covid-19-smittede soldater er gået om bord på færgen trods deres sygdom.

Artiklen stritter i mange retninger. Hvad er formålet med den? Hvorfor undersøger journalisten ikke selv sagens sammenhæng, så han kan give det videre til læseren? Hvorfor er der ikke flere kilder?

Da corona første gang var kategoriseret som en samfundssygdom, kunne coronasmittede kontakte deres hjemkommune og få en sygetransport hjem. Kan man stadig det? Kunne soldaterne, der havde afsluttet deres ansættelsesforhold på kasernen, have gjort det?

Enhver, der er smittet med corona, bør vide, at man skal isolere sig og selvfølgelig ikke må rejse sammen med andre på en færge. Hvis man ikke ved det, kan man læse retningslinjerne på coronasmitte.dk

Artiklen rejste flere spørgsmål, end den gav svar. Jeg fik ikke ny indsigt af at læse den, men oplevede, at journalisten blot var mikrofonholder for en politiker, der ønskede at skælde ud på andre og skabe opmærksomhed om sig selv. Sørgeligt!