Fra alle sider bliver der skudt på den lange byggesagsbehandlingstid, fordi den er så afgørende for et godt erhvervsklima.
Fra erhvervslivets side hører vi, at det gradvist er gået ned ad bakke de seneste 15 år, og at det specielt er de seneste år, at det er gået helt galt. Sagsbehandlingstider på mellem et og to år er åbenbart ikke usædvanligt for selv mindre sager. Vi har hørt om døre i Rønne, en café i et tidligere forretningslokale og mange andre sager. Alle er enige om, at der skal ske noget.
Er det muligt at forbedre byggesagsbehandlingen, og hvad skal der til?
Vi har hørt fra både Leif Olsen som Thomas Thors, at man har tilført nye ressourcer til afdelingen for byggesager. Javel, men hvilke ressourcer. I Konservative er vi bekendt med, at kvalificerede ansøgere end ikke er blevet inviteret til interview – vi medgiver, at de pågældende var oppe i årene, men de havde enorm stor erfaring indenfor byggeområdet. Vi er også bekendt med, at velkvalificerede medarbejdere er søgt væk fra BYG primært på grund af kulturen og ledelsen af afdelingen. Vi er også bekendt med, at man hellere ansætter venner og bekendte end den på papiret bedst kvalificerede.