Debat: Administration har mange ansigter – også som byggesagsbehandler

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 12. NOV 2021 • 09:30
Af:
Karen Lynn Jacobsen
Kandidat for Socialdemokratiet
fællestillidsrepræsentant HK Kommunal
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
12. NOV 2021 • 09:30

At skyde mod medarbejdernes kompetencer og sætte spørgsmålstegn ved, om de bør være ansat i en af kommunernes afdelinger, er under bæltestedet

Jeg kan nogle gange få kaffen galt i halsen, ikke ofte, men det fik jeg, da jeg læste Ralf Marcoux Skovgaards læserbrev i Bornholms Tidende af 3. november, hvor kandidaten til kommunalvalget for Det Konservative Folkeparti undrer sig over, at der i Bornholms Regionskommune bliver ansat kontorassistenter som byggesagsbehandlere.

Jeg vil foreslå, at hr. Skovgaard ser på HK Kommunal Hovedstadens kampagne ”Administration har mange ansigter”, så vil han kunne lære, at byggesagsbehandler netop er et fagområde indenfor de 20 forskellige fagområder, som HK Kommunal organiserer.

Der er og har i mange år været HK’ere ansat som byggesagsbehandlere i Bornholms Regionskommune sammen med andre erfarne kollegaer som arkitekter, bygningskonstruktører m.m. Det er normal praksis og kan ses på tværs af hele landet, også i de kommuner hvor der sker en hurtig ekspedition af byggesager. Mange af de HK’ere er startet som kontorelever, og hvor de efter et til halvandet års praktik indenfor et specifikt fagområde, her inkluderet i afdeling Byg, betragtes som egnet at blive ansat som assistent. De har stærke kompetencer med IT-systemer, lovgivning, borgerbetjening o.l. Derefter skal de yderligere klædes på for, at de selvstændigt kan træffe afgørelser som byggesagsbehandlere. At hr. Skovgaard kan påstå, at en assistent, her bruger jeg ikke titel som kontorassistent, da det ikke er retvisende, er placeret i løvens gab, ”fordi de har ikke forudsætninger til at kunne håndtere så teknisk et område som byggesagsbehandling”, viser hvor lidt han ved om fagområdet og om de ansatte, som passer deres arbejde med de ressourcer, de får stillet.

Kommunen har netop et problem med at tiltrække de nødvendige hænder, det ses alle steder i vores kommune. Vi kan rekruttere, men der er bare en oplevelse af, at det er svært at få erfarne byggesagsbehandlere til øen, eller skal der satses på uddannelse for at kunne klæde medarbejderne på, men det har også været normal praksis i mange år. At skyde mod medarbejdernes kompetencer og sætte spørgsmålstegn ved, om de bør være ansat i en af kommunernes afdelinger, er under bæltestedet og viser uvidenhed om den lange uddannelsesvej, som de fleste kommunale medarbejdere starter på, så snart de bliver ansat. Man skal lære hele levet, så håber jeg, at hr. Skovgaard har lært noget nyt i dag.