Når man hører ordet ”vanvidskørsel”, så tænker man typisk på ekstreme tilfælde, hvor føreren med fuldt overlæg overskrider fartgrænserne markant og opfører sig på en måde, der udsætter andre for alvorlig fare.
At en ulykke med lav hastighed under et 180 grader højresving skulle kategoriseres som vanvidskørsel er ude af proportioner. En anklage om vanvidskørsel indebærer ikke blot hårde straffe, men også en alvorlig stigmatisering af den anklagede, og i dette tilfælde føles det som en overreaktion.
Det er tankevækkende, at en sådan anklage overhovedet kunne rejses. Vores retssystem bygger på objektive vurderinger, således at anklagen står i rimeligt forhold til forseelsen. Forholdene på uheldsstedet blev i øvrigt ændret efterfølgende, hvilket kan give indtryk af, at der burde have været bedre foranstaltninger fra starten.
Denne anklage påvirker ikke blot mit syn på retssystemet, men også mit forhold til mit arbejde. Det giver mig anledning til at overveje hvor meget, der er på spil. Det er en påmindelse om, at uanset hvor forsigtig man er, så kan uforudsete hændelser hurtigt føre til alvorlige anklager. Dette har i hvert fald fået mig til at tænke over mit fremtidige arbejde som buschauffør og de potentielle konsekvenser, som det kan få.