Bornholmslinjen skal huske passagerernes rettigheder

SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 17. februar 2023 • 06:47
Af:
Albert Christensen
Rutsker
SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 17. februar 2023 • 06:47

Bornholmslinjen har på intet tidspunkt informeret om passagerernes ret til at få dækket omkostninger i forbindelse med aflysningerne den 3. februar.

 

Åbent brev til Bornholmslinjen.

I henhold til EU-forordning nr. 1177/2010 har Bornholmslinjen total fraveget passagerernes ret til information omkring deres rettigheder samt kontaktoplysninger på de nationale håndhævelsesmyndigheder.

Bornholmslinjen har på intet tidspunkt informeret om passagerernes ret til at få dækket omkostninger til overnatning, transport til dette samt ej heller tilbudt deres passagerer bespisning i forbindelse med aflysningerne den 3. februar på ruten Rønne-Ystad/Ystad-Rønne, dette til trods for at det er transportørens pligt at tilbyde dette.

De passagerer, der var heldige at komme med erstatningsfærgen, fik ikke tilbudt 50 procent afslag i billetprisen grundet den mere end to timers forsinkelse. De fik heller ikke tilbudt gratis mad på færgen eller i havnen.

Bornholmslinjen vælger at medtage deres egen Kombardobus, men vælger at annullere fremmed busselskabs billet, som ej heller fik tilbudt forplejning eller ophold. Det endda til trods for at de derved presser Kombardo-chaufføren til at overtræde alle køre/hviletidsbestemmelser i stedet for at lade passagererne gå om bord og indlogerer Kombardo-chaufføren på hotel i Ystad.

På ruten Køge-Rønne/Rønne-Køge forskelsbehandler man passagererne ud fra deres alder og forbyder unge fra Bornholms Efterskole adgang til soveafdelingen, da denne nu skal være for de øvrige passagerer. Dette er klart en overtrædelse af markedsføringsloven, da der intet sted står, at denne aldersgruppe eller grupperejser er forment adgang til soveafdelingen og samtidig med at andre passagerers børn på samme alder måtte indfinde sig der.

Bornholmslinjens forskelsbehandling af passagererne bør blive overdraget til advokat for at se, om der kan indgives en politianmeldelse på overtrædelse af markedsføringsloven eller endda overtrædelse af straffelovens §266b.

 

 

Bornholmslinjen svarer

Af Jesper Maack, pr- og kommunikationschef, Molslinjen

1. I forbindelse med havariet den 3. februar fik alle passagerer direkte besked om ændringer på henholdsvis sms og email. De berørte passagerer om bord på Express 2 blev løbende orienteret om situationen om bord. Da passagererne fra Express 2 blev sendt i land, fik alle passagerer muligheden for enten at få refunderet deres billetter, at sejle fra Bornholm til Køge med Hammershus kl. 17 eller at sejle videre med Povl Anker kl. 18. De forskellige kontaktoplysninger på nationale håndhævelsesmyndigheder kan findes på Bornholmslinjens hjemmeside og kan ligeledes ses på opslag om bord på Express 2 samt i terminalen i Rønne og Ystad.

 

2. Jfr. EU Forordning nr. 1177/2010 artikel 17 stk 1 skal der ved forsinkelser tilbydes snacks, måltider eller forfriskninger forudsat, at de forefindes eller kan leveres på rimelige vilkår. Der blev til alle passagerer uddelt spisekuponer; dog var der rejsende, der havde nået at forlade området i Ystad, inden spisekuponerne blev delt ud. Rejsende, der var med Hammershus kl. 17, fik ligeledes mulighed for at få mad.

 

3. Alle rejsende, som har henvendt sig til kundeservice og har været berettiget til 50 procent refusion af billetprisen, har modtaget refusion. Alle billetter blev frigivet, og det var således op til den enkelte at booke sig ind på alternativ afgang – enten Povl Anker eller med Hammershus.

 

4. Chaufføren benyttede færgereglen, blev anvist hvileplads om bord og blev afløst i Rønne. Der er således ikke sket overtrædelse af køre/hviletidsbestemmelser

 

5. Med Hammershus den 4. februar var en gruppe skoleelever med, som skulle have været med Express 2 fra Ystad den 3. februar. Skibet blev bekendt med denne gruppe, da de ankommer til Køge, og reserverer to områder til dem, hvor de kunne være sammen, og hvor der var plads til snak og hygge. I hvilesalonen forventer vi, at der er ro, så man kan sove, derfor reserverer vi ikke plads til grupper i hvilesalonen, da det erfaringsmæssigt giver mere støj og uro, hvis der er flere sammen. Det er korrekt, at det ikke er optimalt at sove på gulvet, når man ikke har soveposer eller dyner med, men det var desværre ikke muligt med så kort varsel at finde tæppe til de mange elever.

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT