Vores skønne kystmiljøer mv. er i uhyggelig fart ved at blive plastret til med rædselsfulde flex- og fritidsboliger i glas, beton og stål. Og mange af bygningerne er helt ude af proportioner. Man spørger sig selv om “der overhovedet er en arkitekt til stede”? …eller er det netop arkitektskolerne og de nye arkitekter, der er blevet for dovne og følger en nem og svunden modernistisk og funktionalistisk byggestil?
Jeg har faktisk undret mig over, hvordan folk overhovedet kan holde ud at bo i noget, der ligner forvoksede daginstitutioner? Min og tydeligvis mange andres anke er klart, at bygherrerne tydeligvis ikke respekterer den gængse bygningskultur, naboer og naturmiljøerne omkring deres “Kleenex-bokse”, der skyder op allevegne i disse år. Bornholms natur og bygningkultur er derfor i uhyggelig fart ved at tage en drejning, som bestemt ikke er til øens bedste og for mange af os indfødte og fastboende helt uforståelig. Vi er ved at miste en stor del af vores elskede øs natur- og skønhedsværdi og dermed også tiltrækningskraft på både dyr og mennesker.
Jeg støtter fuldt ud holdningen om at vi fastboende må vågne op og beslutte, hvordan vi vil have, at vores bygningskultur skal udvikle sig og dermed også kræve at vore folkevalgte skyndsomt får lavet en bygningskulturkanon for Bornholm. Det skal ske NU! For det er uhyggeligt at være vidne til, hvor hurtigt ødelæggelserne sker. Og det skal ske inden vores kyster og småbyer når at blive plastret til med ligegyldige “Kleenex-bokse”, som det er sket mange andre steder, der oprindeligt var unikke, men nu ligner hinanden i grimhed. Lad dette også være en opfordring til vores folkevalgte om at stoppe ødelæggelserne og disrespekten for vores unikke miljøer.