BAT inviteres ind i det 21. århundrede

BAT inviteres ind i det 21. århundrede
Tidende har den seneste tid beskrevet, hvordan BAT's nye køreplan går ud over bustransporten til og fra lufthavnen. Arkivfoto
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 4. september 2023 • 05:30
Af:
Helene Rask Grøn
Rønne
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 4. september 2023 • 05:30

Det formodes, at BAT’s ledelse og ejere har fundet ud af, at mange bornholmere, og senest også DAT, er dybt rystede over den skandaløse vinterkøreplan for busser. Nogle kalder planen for Bornholms afviklingsplan. Planen afvikler mobilitet, planen afvikler flyruten, og planen undergraver og forringer i udpræget grad den danske regerings mål om ligestillingen på transportområdet mellem landsdelene.

Jeres plan er dumpet på alle parametre. Og da jeg formoder, at I i BAT’s ledelse (og ejere) har gjort jeres allerbedste, da I udarbejdede den nye vinterkøreplan, og I har anstrengt jer i forsøget på at servicere Bornholm på den bedst tænkelige måde, så må det bare konstateres, at jeres indsats ikke rakte.

Derfor kommer her mit bud på løsninger, I kan arbejde videre med.

Måske kompetente folk, der arbejder med logistik, mobilitet, busdrift og IT også kan komme med lidt input og tilsammen, Bornholm sammen med DAT og BAT’s ledelse, kan vi finde en løsning, der udvikler og ikke afvikler øen. Mit forslag til jer er:

1. Indkøb fire mindre busser (de er billigere i indkøb, billigere i drift og forsikring. Mindre CO2 belastning og mindre hovedrysten, når I kører lidt halvtomme rundt på øen. Samme pris for chauffør.)

2. Etabler et FLYBUS-bookingsystem. Systemet skal minde om booking af flyet. Man skal oplyse et navn, antal billetter, vælge start destination (Nexø, Pedersker, Allinge osv. Med præcis adresseangivelse på stoppested), og slutdestination er Bornholms Lufthavn eller omvendt.

3. Billet kan købes op til to timer inden afgang. Ved senere bestilling kan billet kun garanteres, hvis der allerede er andre bookinger til samme afgang.

4. Billet skal betales ved booking (dvs. I er sikre på at få jeres penge) og kan refunderes eller ændres op til 2 timer inden afgang (dette er vigtigt for jeres planlægning).

5. Ansæt chauffører, der bor ude på øen, så FLYBUSSER kan overnatte i Allinge, Gudhjem, Svaneke og Nexø. I stil med de to morgenfly som overnatter på Bornholm, kan flybusserne også overnatte ude, så de er klar tidligt om morgen til at køre folk til morgenflyveren.

I (måske sammen med os jeres støttegruppe) vælger selv, hvornår almindelige BAT-busser kører til lufthavnen, og hvornår det er FLYBUSSEN. Men det er 100 procent sikkert, at der er en FLYBUS eller BAT-bus ved samtlige flyankomster og afgange i Bornholms Lufthavn. Det er et minimumskrav, som aldrig må fraviges. De nye fleksible FLYBUSSER vil derfor også vente, hvis der er lidt forsinkelser.

I kan måske også tale med DAT og få et link på deres hjemmeside, så når man køber billet til Bornholmer-flyet, så kommer der automatisk en pop-up besked ’ønsker du at tilkøbe busbillet’. Ganske nemt bliver forbrugeren ledt videre til Bornholms FLYBUS-bookingsystem, og man kan købe en busbillet.

Det her kan I så arbejde videre med. Jeg tror egentlig ikke det er så svært, sammenlignet med alle de ting, der løses rundt omkring. Landmænd der må tilpasse driften til tørke og oversvømmelser. Industrier der omlægger til cirkulær drift. Folk der flyver ud i rummet og kobler sig til en ting, der suser afsted med høj fart. Pointen er, at landmanden, industrien og rumforskeren har viljen til at ville lykkes.

Med disse ord ønsker jeg jer god arbejdslyst og ønsker om, at I fyldes med visioner og styrken til at løse opgaven: at servicere Bornholm med landsdels-ligestillet busdrift.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT