Turistbranchen forbereder sig på folkestorm til sommer

Turistbranchen forbereder sig på folkestorm til sommer
Turister i Svaneke. Foto: Klaus Holsting
| ABONNENT | 27. MAR 2021 • 08:03
Af:
Aleksander Klug
| ABONNENT
27. MAR 2021 • 08:03

ERHVERV

Selvom sommeren stadig lader vente på sig lidt endnu, trækker det op til en folkestorm på Bornholm igen i år. Faktisk melder flere campingpladser og bookingbureauer allerede om udsolgte hytter og ferieboliger.

De tre midteruger er revet væk, og der er dælme ikke meget at komme efter i uge 28, 29 og 30. Uge 31 er også ved at følge godt efter, så det tegner til bliver en god eftersæson, siger Dorthe Mynster Holm, der sammen med sin mand Jens er indehaver Nexø Camping & Feriehytter.

Så I har altså allerede helt udsolgt?

– Ja, det har vi. Det havde vi også sidste år, hvor vi også mærkede et boom. Nu har vi så samlet kræfter hen over vinteren og det lidt kedelige forår, hvor vi har været i fuld gang med at male. I forhold til påsken ser det meget sobert ud og ligner sig selv.

Hun fortæller, at campingpladsen allerede begyndte at modtage de første bookninger i december 2020. Det samme oplevede man hos bookingbureauet Bornholmtours, der siden år 2000 har udlejet ferieboliger og sommerhuse fra kontoret i Nexø.

– Vi har også mærket, at danskerne har været meget tidligt ude. De har måske lært noget af sidste år, hvor mange var for sent ude – det skal ikke ske igen. Det betyder også, at højsæsonen er så godt som udsolgt, og jeg kan også se på mange af hotellerne, at mange er der, hvor de simpelthen ikke kan få flere ind, siger Kirstin Blomgren, der ejer Bornholmturs sammen med Lars Ulrik Espersen.

Det eneste, der bekymrer Kirsten Blomgren, er de mange tyske turister, der efter al sansynlighed heller ikke kommer til at gæste Bornhom i år på grund af rejserestriktionerne i Europa og forhøjede smittetal i nabolandet.

– Slaget afgøres af, hvor lang sæsonen er. Det er det, der definerer, om vi får en god sæson. Og der kan jeg godt være lidt bekymret. Det ser sådan ud, at vi mangler udlændingene, selv om danskerne er meget ivrige efter at komme til Bornholm i højsommeren. Men jeg tør ikke helt gætte på, hvad det her år det bringer, indrømmer Blomgren.

Nordskoven Strand Camping er en af de bornholmske campingpladser, der endnu har ledige hytter i sommerferieugerne. Men det skyldes i højere grad, at campingpladsen har fået en ny ejer, end manglende interesse hos ferierende danskere.

– Vi er ikke den plads, der har ligget øverst på søgemaskingerne, og vi har derfor nogle ledige hytter hist og her. Men det ser heldigvis fint ud. Vi har lige overtaget pladen her den 1. marts, så det er en spændende tid, vi kigger ind i, lyder det fra campingpladsens nye ejer, Henrik Olsen.

Turisterne gik digitalt amok i 2020

Bornholms digitale turismeportal, Destination Bornholm, slog flere rekorder i 2020 og har aldrig haft så mange sidevisninger, som det var tilfældet, da coronapandemien spredte sig i verden.

Selv om antallet af gæster og overnatninger ikke slog rekorder, oplevede man alligevel en markant øget interesse i forhold til tidligere år, med over en million besøg på sitet.

– Der er helt klart opmærksomhed omkring Bornholm. Men det er også et marked, der er en smule afventende, i og med, at danskerne ikke ved, om de kan komme ud at rejse, eller om de skal blive hjemme, siger Pernille Kofod Lydolph, der er direktør i Destination Bornholm.

– Når det er sagt, er der rigtig mange danskere, der allerede har besluttet sig for, at de bliver hjemme uanset hvad, og der er ingen tvivl om, at bornholm står ret højt på ønskelisten hos mange. Derfor ligger vi også et godt stykke foran sammenlignet med sidste år. Vi spændte på hvordan, 2021 kommer til at se ud, men kigger vi isoleret set på sommmeren, så ser det rigtig fornuftigt ud.

Hun påpeger dog, at der også er brug for ekstra kapacitet på Ystad-Rønne-forbindelsen, sådan som man så det i 2020, hvor Express 2 indgik i fartplanen.

Hos Molslinjen vil man forsøge at give øens campingpladser bedre informationer ved at udsende en ugentlig oversigt, der viser hvilke færgeafgange, der har plads til campingvogne, skriver TV2/Bornholm.

– Der bliver sendt en meget let forståelig oversigt ud, som viser grønne afgange, hvor der er plads – gule afgange, hvor der er plads, men ikke til campingvogne – og røde afgange, hvor der ikke er plads, udtaler Jesper Maack, der er kommunikationschef hos Bornholmslinjen til mediet.

Fakta

Turisme er Bornholms næststørste erhverv. Turisme skaber mere end 2.970 fuldtidsstillinger, og målt i omsætning er turismen 2,677 milliarder kroner værd. Hos Destination Bornholm arbejder man for at markedsføre og udvikle Bornholm som rejsedestination.