Samkørsel er startskuddet til at nå grønne mål

Samkørsel er startskuddet til at nå grønne mål
Caroline Meyer White har siden januar været formand for det særlige udvalg for klima og bæredygtighed, der består af en blanding af politikere, erhvervsfolk og borgerrepræsentanter. Arkivfoto: Jacob Jepsen
TRANSPORT/KLIMA | BORNHOLM | Torsdag 23. september 2021 • 09:00

Kommunen stræber efter at bremse det hurtigt stigende antal personbiler på Bornholm. Et af nøgleværktøjerne kan blive en app, som kan få os til at køre mere sammen, mener udvalgsformand Caroline Meyer White.

 

Højere vandstande? Vildere vejr? Varmere somre? Hvordan kommer klimaet til at ændre sig på Bornholm, og hvad betyder det for dig og mig? Kan vi selv gøre noget, eller er slaget tabt? Og skal vi være nervøse?

Alt det og mere til vil Tidende med afsæt i den sjette klimarapport fra FN's Klimapanel (IPPC), der udkom i starten af august, dykke ned i og gøre bornholmerne klogere på. Klimarapporten udkommer i flere dele, og den første del, der er på over 1.000 sider, opsummerer den viden om klimaet, vi har fået siden den sidste rapport udkom i 2013 – det gælder både i forhold til, hvordan klimaet har og vil forandre sig fremadrettet. Og så fastslår den, at klimaforandringerne er menneskeskabte.

Al den viden rapporten indeholder har over 700 forskere verden over, heriblandt flere danske, bidraget til.

Når klimarapporten er vigtig for dig, skyldes det, at politiske beslutninger, både dem i EU, Folketinget og på Ullasvej, kommer til at tage afsæt i rapporten.

 

Fra 2010 til 2020 faldt befolkningstallet på Bornholm med seks procent. I samme periode fik bornholmerne 13 procent flere personbiler, og alene fra 2018 til 2020 voksede antallet af husstande med to biler fra 2.305 til 2.490. Antallet af kørte kilometer er steget i samme takt som væksten af bilparken – dog med en undtagelse i coronaåret 2020.

Denne vækst i personbilskørslen, der er en national tendens, bestræber de bornholmske politikere sig for at bremse. Torsdag aften skal kommunalbestyrelsen tage stilling til en strategi for grøn mobilitet, hvis endemål er at gøre transporten fossilfri i 2040, og et led i strategien er nulvækst i antallet af biler. Bag arbejdet med strategien har stået et særligt udvalg for klima og bæredygtighed, der i 2021 har været ledet af Caroline Meyer White fra Alternativet.

– Det mål er i sig selv temmelig ambitiøst, siger hun om ambitionen om nulvækst.

Personbiler står med 34.000 ton om året i dag for halvdelen af CO2-udledningen fra transport på Bornholm, når man vel at mærke ser bort fra færger og fly.

Hvad skal der til, for at vi kan nå målet?

– Det er alle vores forskellige indsatser. Vi skal op på cyklen, samkøre og tage bussen. Bagved tallene ligger, at vi faktisk skal have bremset udviklingen med, at vi skal have flere biler og køre flere kilometer i dem, understreger Caroline Meyer White.

I 2040 sigter strategien efter, at ingen personbiler – ved indgangen til 2021 var der cirka 19.000 – kører på fossile brændstoffer. Den første håndfuld år vil omstillingen til elbiler gå langsomt, og i denne periode bliver det centralt at styrke samkørslen, delebilsordninger, cyklismen og den kollektive trafik.

Kør sammen og spar CO2

Kommunen har med konsulentbistand beregnet, at bornholmerne kan spare 900 ton CO2 frem mod 2030 ved at køre mere sammen – målet er at øge samkørslen fra 13 til 20 procent på pendlerrejser og fra 32 til 37 procent på ærinde- og fritidsture.

– I min verden er det samkørslen, der påvirker tallene mest, når jeg kigger på resultaterne. Jeg forestiller mig, at vi kommer til at snakke meget om den på vores næste møder. Samkørslen batter mere end at få flere mennesker over i den offentlige transport, og det overrasker mig faktisk lidt, siger Caroline Meyer White, som ikke er i tvivl om, at konsulenternes beregninger holder vand.

For busserne er målet, at fem procent af de lange bilture på mere end 15 kilometer flyttes til kollektiv transport frem mod 2030. Det giver en besparelse på 360 ton om året – altså under halvt så meget som samkørslen.

Hvordan det skal kunne lade sig gøre at få flere til at køre sammen, har udvalgsformanden flere bud på. Med budgettet for 2022 er der afsat penge til en handleplan, hvis hovedformål er at inddrage befolkningen og anspore foreninger, virksomheder og uddannelsesinstitutioner til at ændre transportadfærd og satse på delebilsordninger og samkørsel. Et specifikt mål er, at der i 2023 skal være etableret ti delebilsklubber.

Samkørsels-app

"Gennem oplysning og kampagner skal der arbejdes for at ændre bornholmernes transportadfærd, så belægningsgraden i bilerne øges. Det kan i arbejdet overvejes, om der er behov for digitale platforme i form af en samkørsels-app", skriver kommunen i strategien.

Netop en samkørsels-app vil Caroline Meyer White anbefale, at regionskommunen investerer i.

– Jeg har store forhåbninger til den app, hvis vi kan blive enige om at købe den. Jeg tror virkelig, at der er noget at hente på at kunne holde styr på, at der faktisk er 15 andre, der kører inden for de samme ti minutter på samme strækning, siger Caroline Meyer White.

– Ud over det hjælper til at lave grøn mobilitet, er det med til, at vi lærer hinanden at kende og skaber noget fællesskab lokalt. Hvis samkørsel skal have gode muligheder for at fungere et sted i landet, vil jeg pege på Bornholm, fordi der er en stor grad af tillid folk imellem.

Men det ændrer vel ikke på, at det for nogle er en barriere at sætte sig ind i en fremmed mands bil?

– Man skal heller ikke tvinges ind i den, og man kan have mange grunde til ikke at gøre det, men for nogle vil det være en god løsning. Og det skal vi understøtte.

Den mest kendte app til privat samkørsel hedder GoMore, men det er en anden type, hvor brugerne ikke betaler for den løbende brug, som kommunen har kig på, fortæller Caroline Meyer White.

– Flere apps er baseret på at understøtte den kollektive trafik, og det er dem, som jeg synes, er mest interessante. Du tænker måske på GoMore, som er den type, jeg ikke håber, vi kommer til at bruge. Det kan godt være, det koster kommunen noget at indgå samarbejdet, men når man først har købt en platform er den gratis tilgængelig for alle bornholmere.

Kan delebiler erstatte busser?

Caroline Meyer White fremhæver app'en NaboGo, som andre kommuner har investeret i. En fordel ved denne platform er, at driften af busserne tænkes sammen med samkørslen, og der sker en udveksling af data.

– Hvis de kan se, at der kører så mange på ruten Pedersker-Østermarie, at der er basis for at sætte en bus ind, så sætter BAT en bus ind, hvorefter de ændrer deres app. Og så er det lige pludselig bussen, der dukker op, når du søger på den rute, forklarer Caroline Meyer White.

Kan der også ske det modsatte; at delebiler og samkørsel kan erstatte busserne de steder, hvor der er færrest passagerer?

– Jo, men erfaringen er faktisk, at det modsatte sker. Altså at det (NaboGo, red.) får flere ind i bussen. Når du vænner dig til, at du kan komme fra A til B uden bil, får du også en tendens til at hoppe ind i bussen af og til. Adfærdsændringen kommer i det øjeblik, at vi vænner os til, at vi kan løse vores behov uden bil, siger udvalgsformanden.

Hun understreger, at alle bornholmere kan yde et bidrag, men politikerne har et særligt øje på ungdommens vaner.

– Strategien skal dække os alle, og det er meget vigtigt, at vi ikke tænker, at de unge skal løse problemet. Vi skal alle lave en adfærdsændring. Men de unge er vigtige i forhold til, at dem under 18 ikke har et kørselsmønster endnu i bil, så dem skal vi gerne ud at fange, inden de bliver faste bilister.

Om fire år stræber kommunen også efter, at bornholmerne kan planlægge deres rejser, kombinere transportmidler og betale for det hele i samme app. Denne tidshorisont flugter med den nationale videreudvikling af Rejsekortet og platformen Rejseplanen.

– På Bornholm bliver den selvfølgelig ikke så vild som andre steder, hvor man kan kombinere flere elementer. Men vi forventer, at fremtiden byder på muligheden for at kunne kombinere samkørsel med bus og en lånecykel inde i Rønne i én app med betaling, siger Caroline Meyer White.

Strategien for Grøn Mobilitet supplerer en tilsvarende energistrategi, der også har 2040 som målet, hvor fossile brændsler er udfaset på Bornholm. Strategiarbejdet videreføres i 2022 med to handleplaner. Udover handleplanen, der drejer sig om at inddrage borgerne i et forsøg på at ændre vaner, har kommunalbestyrelsen prioriteret at lave en plan for den offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur på Bornholm.

FÅ ABONNEMENT