Kan der også ske det modsatte; at delebiler og samkørsel kan erstatte busserne de steder, hvor der er færrest passagerer?
– Jo, men erfaringen er faktisk, at det modsatte sker. Altså at det (NaboGo, red.) får flere ind i bussen. Når du vænner dig til, at du kan komme fra A til B uden bil, får du også en tendens til at hoppe ind i bussen af og til. Adfærdsændringen kommer i det øjeblik, at vi vænner os til, at vi kan løse vores behov uden bil, siger udvalgsformanden.
Hun understreger, at alle bornholmere kan yde et bidrag, men politikerne har et særligt øje på ungdommens vaner.
– Strategien skal dække os alle, og det er meget vigtigt, at vi ikke tænker, at de unge skal løse problemet. Vi skal alle lave en adfærdsændring. Men de unge er vigtige i forhold til, at dem under 18 ikke har et kørselsmønster endnu i bil, så dem skal vi gerne ud at fange, inden de bliver faste bilister.
Om fire år stræber kommunen også efter, at bornholmerne kan planlægge deres rejser, kombinere transportmidler og betale for det hele i samme app. Denne tidshorisont flugter med den nationale videreudvikling af Rejsekortet og platformen Rejseplanen.
– På Bornholm bliver den selvfølgelig ikke så vild som andre steder, hvor man kan kombinere flere elementer. Men vi forventer, at fremtiden byder på muligheden for at kunne kombinere samkørsel med bus og en lånecykel inde i Rønne i én app med betaling, siger Caroline Meyer White.