Kommunen tømmer grøn tilskudspulje og bruger pengene på egne handleplaner

Kommunen tømmer grøn tilskudspulje og bruger pengene på egne handleplaner
Venstre og Socialdemokratiet har stilfærdigt lukket pulje til lokale, grønne projekter for at finansiere to handleplaner om grøn mobilitet. Foto: Berit Hvassum
ENERGI | BORNHOLM | ABONNENT | 23. SEP 2021 • 14:00
Jakob Nørmark
Journalist
ENERGI | BORNHOLM | ABONNENT
23. SEP 2021 • 14:00

Venstre og Socialdemokratiet har stilfærdigt lukket pulje til lokale, grønne projekter for at finansiere to handleplaner om grøn mobilitet. Puljen stammer fra en EU-konkurrence, hvor Bornholm vandt førstepræmien på en halv million euro.


Da Bornholms Regionskommune år vandt RESponsble Island Prize og fik tildelt en halv million euro af EU-Kommissionen, besluttede kommunalbestyrelsen at sende pengepræmien ud i det bornholmske samfund. Kommunen lavede en grøn tilskudspulje, og de i alt 3,72 millioner kroner skulle uddeles i tre ansøgningsrunder i løbet af 2021.

I forbindelse med budgetforhandlingerne besluttede Venstre og Socialdemokratiet at droppe den sidste ansøgningsrunde og bruge 1,6 millioner kroner på at finansiere to handleplaner, der hører til strategien for grøn mobilitet.

Denne brug af EU-gevinsten ærgrer formanden for særligt udvalg for klima og bæredygtighed, der har taget stilling til ansøgninger til den grønne pulje.

– Jeg synes, det er ærgerligt, at de midler, som borgerrettede initiativer kunne have søgt, nu er væk. Men jeg synes samtidig, at det er godt, at vi kan arbejde med strategien fremadrettet. Ellers havde strategiarbejdet været spildt, siger Caroline Meyer White.

Kommunen modtog ti ansøgninger i første runde, men halvdelen blev frasorteret, da forvaltningen vurderede, at det ikke ville være lovligt at yde kommunal tilskud til deres projekter. Sidenhen har Ankestyrelsen sat hælene i over for et pant- og retursystem til glasflasker, som udvalget ellers havde bevilget penge til.

– Det har vist sig svært at støtte de projekter, vi gerne ville. Vi har kun finansieret to projekter indtil videre, og det tredje ligger hos Ankestyrelsen og venter, fortæller Caroline Meyer White.

Det er endnu ikke afgjort, om Ankestyrelsen vil tillade, at initiativgruppen bag Bornholms Havvind modtager 970.000 kroner fra puljen.

Tredje runde droppet

I anden runde fik begge ansøgere – Bornholms Energi og Forsyning (Beof) og Regional Madkultur/Gourmet Bornholm – afslag. Alligevel havde formanden set frem til en tredje runde, hvor hun havde en forventning om, at Beof ville genfremsende et forslag til et demonstrationsprojekt, der gik ud på at opsætte ladestandere til elbiler på lygtepæle i byer.

– Jeg har også fået en henvendelse om, at det ville være kommet et cykelprojekt med en stor grad af borgerinddragelse, og det ville have passet godt til formålet. Jeg tror stadig, at der sidder folk med kreative idéer derude, som det kunne have været spændende at få frem, siger udvalgsformanden, der stiller op til kommunalvalget som spidskandidat for Alternativet.

Hvis Ankestyrelsen afviser støtten til Bornholms Havvind, vil kommunen kun have udbetalt 950.000 kroner til to borgerrettede projekter. Modtagerne er ivandet Aps, der har fået 470.000 kroner til at udvikle bornholmsk blåmuslingeproduktion, og Bornholms Landbrug og Fødevarer, der med projektet Circlewrap i samarbejde med blandt andre Bofa vil undersøge, hvordan man kan indsamle og genanvende forskellige typer beskidt plastaffald fra landbruget.

– Det er et rigtig fedt projekt, for de har ambitioner om, at det skal bredes ud til andre steder i landet. Med vores nulaffaldsstrategi skal vi have fokus på sådan noget, siger Caroline Meyer White om affaldsprojektet.

 


Caroline Meyer White. Foto: Jens-Erik Larsen


Formand ærgrer sig over nedprioritering af solcelleplan

Ikke alle spareøvelser får lige stor opmærksomhed i offentligheden. Ved budgetforhandlingerne fandt Socialdemokratiet og Venstre ikke finansiering til en energihandleplan om fremtidens placering af solcelleparker, men hvilken betydning får det?

Caroline Meyer White, der er formand for kommunens særlige udvalg for energi og bæredygtighed, fortæller, at hensigten med solcelleplanen var, at kommunen kunne få større indflydelse på planlægningen frem for at overlade initiativet til projektmagere som European Energy, der ønsker at etablere en solcellepark på 22 hektar i Kildevad, Østerlars.

– Pointen var, at vi kunne få en bedre dialog om, hvor det giver bedst mening for Bornholm samlet set at placere de her solceller, i stedet for at det bliver lidt tilfældigt, siger hun og peger på æstetiske hensyn, borgerinddragelse og drikkevandet som parametre, kommunen kunne tage hensyn til.

– Så kunne vi mere proaktivt sige, at vi har udlagt nogle områder, og spørge, om nogle havde lyst til at byde ind på dem. Og der kunne nemmere blive basis for et folkeejet projekt som Bornholms Havvind, hvor borgerne selv har en andel i det, forklarer hun.

Helt opgivet at finansiere solcelleplanen har hun ikke. De 800.000 kroner kan måske hentes fra den grønne tilskudspulje, som Socialdemokratiet og Venstre lukkede med budgetaftalen, hvis Ankestyrelsen ikke godkender kommunens tilskud på en lille million kroner til Bornholms Havvind.

– Jeg vil ikke udelukke, at jeg så foreslår, at vi prøver at få gennemført den handleplan alligevel, siger Caroline Meyer White.

 

 


To handleplaner om grøn mobilitet

De to handleplaner, der finansieres af penge fra den grønne tilskudspulje, handler om "langsigtet ladeinfrastruktur på Bornholm" og "borgerinddragelse i en bred mobilitetskontekst".

Kommunen beskriver indsatsområderne, der tildeles 800.000 kroner i 2022 og 2023 således:

1) Offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur er central for at understøtte omstillingen fra fossile til eldrevne køretøjer. Formålet med handleplanen er at bidrage til en sammenhængende, ø-dækkende og velfungerende ladeinfrastruktur på Bornholm. Planen kommer med anbefalinger til, hvordan arbejdet kan struktureres og ud fra hvilke principper ladeinfrastrukturen etableres. I det omfang det er muligt, vil den nødvendige økonomi også blive beskrevet. Overordnet vil handleplanen munde ud i anbefalinger til, hvor mange ladestandere og hvilken type ladestander, der skal opstilles, i hvilket tempo de bør opstilles, og hvor de bør placeres. På den ene side er udfordringen at etablere den nødvendige ladeinfrastruktur tids nok til at imødekomme den forventede efterspørgsel, og på den anden side at balancere udbuddet med det faktiske behov. Selve udrulningen af ladeinfrastruktur er ikke omfattet af handleplanen.

2) Bornholmerne, de bornholmske foreninger og virksomheder gav værdifulde bidrag til formuleringen af målsætningerne i Bornholms strategi for grøn mobilitet. Nu skal målsætningerne indfries. Det kan kun ske i et bredt samarbejde, som er forankret i lokalsamfundene på Bornholm, i foreningslivet, på uddannelsesinstitutionerne og hos virksomhederne, m.fl. Bornholmerne skal opleve, at omstillingen af transporten bringer dem et bedre sted hen. Målet med handleplanen er, at forskellige aktører og borgerne deltager i og gennemfører tiltag, der ændrer transportadfærden i en grønnere retning med særligt fokus på samkørsel og delebilsklubber, og i nogen grad cyklisme og den kollektive transport. Det er også et mål, at handleplanen bidrager til at udbrede viden om gevinsterne ved at udskifte den fossile bil med en elbil. Kommunikation vil være et gennemgående element i handleplanen.

 

 


RESponsible Island Prize

I april 2020 meddelte EU, at Bornholm blev tildelt førstepladsen i en energikonkurrence for europæiske øer. Prisen belønner lokale løsninger inden for elektricitet, opvarmning og nedkøling af boliger samt transport.

De tre fremhævede forbogstaver "RES" er en forkortelse for "renewable energy solutions" – vedvarende energiløsninger.

Præmien på 500.000 euro besluttede Bornholms Regionskommune, der i fællesskab med Bornholms Energi og Forsyning havde indsendt konkurrencematerialet, at oprette en grøn tilskudspulje for. Fra EU's side var der ikke særlige krav om anvendelsen af pengene.