Grøn transportstrategi godkendt – DF: Det kan blive 'Kejserens nye klæder'

Grøn transportstrategi godkendt – DF: Det kan blive 'Kejserens nye klæder'
René Danielsson forventer ikke, at politikerne, når det gælder, vil være i stand til at prioritere den grønne omstilling af transportområdet. Foto: Berit Hvassum
KLIMA | BORNHOLM | ABONNENT | 23. SEP 2021 • 22:15
Jakob Nørmark
Journalist
KLIMA | BORNHOLM | ABONNENT
23. SEP 2021 • 22:15

Kun Dansk Folkeparti stemte imod vedtagelsen af ny strategi for grøn mobilitet torsdag aften. René Danielsson kritiserede flere mål i strategien, heriblandt ambitionen om, at 70 procent af kommunens personbiler skal køre på el i 2025, og at CO2-udledningen fra den kollektive transport skal reduceres med 50 procent.

De første fire elbusser modtager BAT i 2022. Med en pris på cirka fire millioner kroner per elbus beregnede DF'eren, hvor meget det ville koste at udskifte halvdelen af BAT's busser til el som drivmiddel.

– 15 busser mere til den nette sum af 60 millioner kroner. Jeg kan få en normal bus, der kan løse opgaven lige så udmærket for under to millioner kroner, sagde René Danielsson, som desuden påpegede, at BAT aktuelt ikke har værkstedsfaciliteterne til elbusser.

I lyset af de mørke skyer over kommunens økonomi er Dansk Folkeparti imod at lancere en ambitiøs strategi, som vil være svær at realisere i praksis.

– Det er et spørgsmål om prioritering. Man kan ikke både blæse og have mel i munden. Jeg glæder mig til at se, hvordan kommunalbestyrelsen vil komme i mål med de her meget ambitiøse mål. For ellers er det bare kejserens nye klæder, sagde René Danielsson, som korrekt forudsagde, hvad de øvrige i salen ville sige som respons på hans indlæg:

– Jeg ved godt, at I vil sige, at vi ikke tager den grønne omstilling seriøst. Vi mener ikke, at det her er en del af kerneopgaven. Hvis Danmark mente det med den grønne omstilling, kunne det godt være, at staten skulle komme på banen og hjælpe kommunrne. Det kan aldrig være kommunernes opgave – den er at yde service til borgerne, lød det fra DF'eren, inden tilhængerne af strategien kom til orde.

Venstres Søren Schow, der havde deltaget i udvalgsarbejdet og roste formand Caroline Meyer White (Alternativet) for hendes indsats, sagde:

– Det er ambitiøst – lidt som at asfaltere, mens man kører. Det stiller store krav til Bornholm og vores virksomheder, sagde Søren Schow, som pegede på, at netop de bornholmske virksomheder er med til at presse på for at holde en høj fart.

Alting forandrer sig

Ole Rødvig fra Socialdemokratiet hentede på strategiens vegne optimisme i, hvor hurtigt den teknologiske udvikling foregår:

– For ganske få siden var der nok ikke mange, der troede, at 25 procent af de biler, der bliver solgt i dag er hybrid- eller elbiler. På tankstationerne begynder man at snakke om elladestandere, fordi man ved, at fossile brændstoffer er på vej ud. Andre kommuner udskifter deres busser til elbusser. Alting forandrer sig nu.

Enhedslisten var det eneste andet parti, der rettede en kritik af et par af målene i strategien.

– Vi kunne godt tænke os, at man havde sat tidspunkter på, hvornår en handleplan for cyklisme skulle udarbejdes. Og det er en lille smule uambitiøst for den kollektive transport kun at øge passagertallet med fem procent. Jeg tror det, at vi får elektrificeret vores busvæsen i sig selv vil være med til at få flere over i busserne, sagde Morten Riis, som dog stemte for at vedtage strategien.

René Danielsson fik ordet igen til sidst, hvor han gentog, at der er en vis sandsynlighed for, at politikerne i de kommende år ikke vil være i stand til at nå målene.

– Ole har ret i, at det går superstærkt. Men at sætte så ambitiøse mål uden at binde sig politisk til dem, mener jeg er at greenwashe.