Rejsebudgettet er stærkt reduceret: 'Linkedin er en af de nye måder, vi kan møde kunderne på'

Rejsebudgettet er stærkt reduceret: 'Linkedin er en af de nye måder, vi kan møde kunderne på'
Hasle Refractories. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 18. APR 2021 • 18:03
| ABONNENT
18. APR 2021 • 18:03

ERHVERV

Coronakrisen har medført meget skidt, men har trods alt også bidraget til at bane vejen for nye måder at møde kunderne ude i verden på, hvilket ikke mindst for en virksomhed som Hasle Refractories med kunder over hele verden har glæde af.

For eksempel er Linkedin, som er et erhvervsorienteret socialt netværk på internettet, blevet et aktiv for virksomheden.

– LinkedIn er for os en af de nye måder, vi kan møde kunderne på, siger Michael Bladt.

– Vi har en profil der og flere end 2.300 følgere. Den 1. januar 2020 havde vi cirka 500, og vi har brugt mange ressourcer på at skabe opmærksomhed om virksomheden der. Jeg tror, det er en af måderne, man skal agere som lille virksomhed på Bornholm på, hvis man gerne vi eksportere til hele verden.

Vi sparer fly, hotel og så videre. På den måde har corona styrket digitaliseringen


Altså, gøre sig selv let at finde?

– Ja, men også ad den vej selv opsøge kunderne. Vi bruger mange ressourcer på at søge efter vores potentielle kunder, og så kontakter vi dem via LinkedIn. På den måde kan man indgå en dialog med dem, og så kan man spørge, om ikke vi skal mødes til et Teams-møde (onlinemøde over computer, red.), og så kan man der præsentere produkterne. Vi har for eksempel fået ordrer til Tyrkiet, Canada og andre lande – og vi har faktisk aldrig været i landene.

– Det er fantastisk, at man kan præsentere virksomhedens produkter via Teams og Linkedin og ad den vej vinde folks tillid, så de afgiver ordrer til flere hundrede tusinde kroner. Det har reduceret omkostningerne til salgsrejser, som har været en meget stor post hos os. I et normalt år bruger vi over en million kroner på at rejse rundt og præsentere vores produkter, så den nye måde er både billigere og hurtigere.

Sparer kaffe og kage

Og coronakrisen har bidraget til, at folk er mere åbne for at gøre tingene over internettet?

– Ja, det er hurtigere for alle parter. Der er også lavet undersøgelser, som viser, at 75 procent af vores kunder i det, der hedder business-to-business eller B2B, faktisk hellere vil mødes virtuelt end have et fysisk møde. Noget af det skyldes selvfølgelig risikoen for coronaspredning, men for en potentiel kunde er det også lettere at sige, at "nu reserverer jeg en halv time på Teams", og så er mødet ovre.

Og de sparer de både kaffe og kage?

– Ja, og vi sparer fly, hotel og så videre. På den måde har corona styrket digitaliseringen. Og det er kun de første små, spæde skridt i den retning, for der er ingen tvivl om, at – og det gælder også for andre bornholmske virksomheder – hvis man vil eksport, så skal man være på LinkedIn og dyrke mulighederne dér kombineret med onlinemøder. Og det er markant billigere end at rejse rundt.

Hvor meget kunne I reducere jeres rejsebudget med sidste år?

– Det er et eller andet sted mellem en halv million og 800.000 kroner, vi har sparet. Men så har vi haft andre omkostninger i forhold til at løbe det digitale i gang, så pengene bliver geninvesteret fornuftigt. Alt i alt er vi glade og tilfredse – og lidt ydmyge, for vi synes selvfølgelig, at det er frygteligt at opleve virksomheder, som er meget pressede på grund af corona. Vores branche kører altså bare stort set normalt, siger Michael Bladt.