”Kort sagt skal alle kunne bevæge sig rundt på øen uden at udlede fossil CO2 uanset transportform,” står der i indledningen til kommissoriet.
Det overordnede mål i kommunens kommende energipolitik er, at Bornholm skal reducere CO2-udledningen med 118.000 ton CO2 i 2040, og landtransporten står for cirka 60 procent. De 118.000 ton svarer til den samlede CO2 -udledning fra fossile brændselskilder som kul, gas og olie. På grund af områdets vigtighed i den samlede klimaindsats besluttede politikerne at trække transporten ud af arbejdet med energistrategien, som stod på i 2020, og i stedet for lave et selvstændigt forløb med grøn mobilitet i år. Det er dét, der nu skal sættes i gang
Kommunaldirektør Johannes Nilsson foreslår at sætte op til 900.000 kroner af til strategiarbejdet. I fagudvalgene har Dansk Folkepartis medlemmer som de eneste stemt imod det foreslåede budget. En stor del af pengene skal gå til eksterne konsulentydelser af forskellig karakter, ligesom pengene kan bruges på konkrete virkemidler, der ”understøtter grøn mobilitet”. I kikkerten har kommunen særlige udvalg for klima og bæredygtighed en samkørsels-app, som det foreslås, at kommunen skyder 400.000 kroner i over de næste fire år. Også udbredelse af delebiler, der kan blive et supplement til den kollektive transport, er på dagsordenen.
I marts eller april skal der afholdes et borgermøde, og efter ønske fra natur- og miljøudvalget vil der også blive afholdt en decideret borgerhøring, hvor bornholmere og virksomheder får mulighed for at indsende skriftlige bemærkninger til strategien.
Transporten til og fra Bornholm med færge eller fly er ikke en direkte del af kommunens strategiarbejde. Energipolitikkens overordnede reduktionsmål på 118.000 ton CO2 omfatter heller ikke færger eller fly, som henholdsvis udleder cirka 93.000 og 6.000 ton CO2 om året ifølge en energirapport, kommunen fik udarbejdet sidste år. Hurtigfærgernes store fossile aftryk kan dog indirekte blive en del af strategiarbejdet, da kommunen har en forhåbning om, at der i fremtiden kan produceres grønne brændstoffer ved hjælp af vindmølle-produceret vindenergi, og at denne ”power-to-x”-proces også kan gøre færgerne mere bæredygtige.