Leif Olsen 'vil danse rundt i haven', hvis der kan komme option på elbiler i udbuddet

Leif Olsen 'vil danse rundt i haven', hvis der kan komme option på elbiler i udbuddet
Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 26. JAN 2021 • 17:36
Af:
Aleksander Klug
| ABONNENT
26. JAN 2021 • 17:36

KLIMA

Sagen om kommunens manglende elbiler fortsætter i denne uge. I sidste uge kunne Bornholms Tidende afsløre, at det i kommunens seneste udbud på nye biler var yderst sparsomt med krav til miljø og socialt ansvar. Siden da har økonomi-, erhvervs- og planudvalget iværksat en undersøgelse af, om det er muligt at trække udbudsmaterialet tilbage, og lade udbuddet gå om. Hvis det er det, så mener Bente Helms (S), at det er det rigtige at gøre.

– Det er vi helt med på, så længe det er muligt inden for loven. Jeg tror ikke, at man har kigget med grønne nok øjne på budgetterne, lyder det fra Bente Helms, der gerne ser flere midler afsat til den grønne omstilling af kommunens bilflåde fremadrettet.

– Vi skal have afsat flere midler når og hvis, vi går i udbud om grøn teknologi.

Leif Olsen (SF) vil ligefrem danse rundt ude i haven, hvis der kan komme en option på elbiler i udbuddet, fortæller han, da Bornholms Tidende fanger ham på telefonen.

Også Kirstine van Sabben (W) er med om bord, så længe det kan lade sig gøre økonomisk.

– For hjemmehjælperne er det hip som hap, om de kører i det ene eller det andet, så længe det fungerer. Jeg vil gerne være med til at finde pengene. Jeg ved bare ikke hvor, jeg skal finde dem endnu.

Selv om kommunalbestyrelsen på et budgetseminar den 20. april 2010 besluttede, at "BRK skal støtte konkret op om konkrete tiltag, der sikrer det grønne tema, fx køb af el-biler", har kommunen på nuværende tidspunkt kun udskiftet 27 af dens i alt 300 biler med elbiler. Det, mener Linda Kofoed Persson (DF), ikke er godt nok.

– I forhold til det her udbud, så har vi nok nogle medarbejdere, der skulle have tænkt over, hvad den politiske holdning var, inden de lavede det.

Linda Kofoed Persson mener som et af de eneste medlemmer af økonomi-, erhvervs- og planudvalget ikke, at udbuddet skal gå om.

– Nu er det lavet og bør køre videre, som det er. Der er brugt for meget tid og energi på det, siger hun. Hun understreger, at hun gerne ser, at der bliver afsat flere midler til den grønne omstilling, også selv om Dansk Folkeparti ikke altid er dem, der råber højest i klimadebatten.

– Vi vil en grønnere profil – skulle vi så ikke se at afsætte nogle penge til det? Har vi gjort det godt nok? Gu' har vi da ej. Men jeg har heller ikke oplevet, at hverken Leif Olsen eller Morten Riis har haft travlt med at tænke på infrastruktur, når vi har forhandlet budgetter.

Grønne kommunale indkøb

I budgetforliget for 2019 blev det besluttet, at kommunen skal udarbejde en "grøn indkøbspolitik", der blandt andet skal revidere den nuværende udbuds- og indkøbsstrategi. Til lejligheden har økonomi-, erhvervs- og planudvalget nedsat et "Kommissorium for strategi for grøn mobilitet", der forventes at blive godkendt på kommunalbestyrelsesmødet den 26. januar 2021.

Men når den grønne omstilling har været på dagsordenen i så mange år, undrer det ​Søren Schow (V), at man ikke har gjort kommunalbestyrelsen opmærksom på problemerne med at leve op til kommunens ambitioner om at omstille al offentlig kørsel til el eller fossilfri brændstof inden 2025.

– Det er underligt at opleve, at man ikke tager et af de vigtigste miljømæssige hensyn med i et udbud. Man ved godt, at det ikke kommer til politisk behandling, så undrer det mig, at man ikke tager det op, siger Søren Schow.

Centerleder ved Center for Ejendomme og Drift, Bjarne Freund-Poulsen, har tidligere udtalt, at det netop er manglende midler, der gør, at man ikke har valgt at lade leverandører byde ind med elbiler.

– For de 500.000 kroner, som politikerne har bevilget til at fremme kommunens flåde af elbiler med, rækker ikke langt. Budgetmæssigt er der bare ikke afsat penge til at kunne udskifte vores bilpark med elbiler, som priserne er nu, og derfor har vi valgt at gå ud og bede om at få 41 nye benzinbiler eller benzinhybridbiler.

Den forklaring kommer man dog ikke langt med, mener Søren Schow og henviser til, at de 500.000 kroner skal udligne prisdifferencen mellem en benzinbil og en elbil.

– Vi må forvente at der er en langt smidigere tilgang til opgaveløsning end "vi har 500.000 kroner til elbiler, kan vi ikke få elbiler for det, får vi ingen."

"Vi ikke har været bevidste om, at man ville sende udbud ud"

Bornholms borgmester, Thomas Thors (S), vil ikke komme nærmere ind på sin holdning til, hvorvidt udbuddet på nye biler skal gå om, hvis muligheden byder sig.

– Jeg vil gerne lige vente på, at det er undersøgt, før jeg svarer. Det ville være et godt signal at sende, og vi undersøger muligheden, fordi det er et vigtigt indsatsområde.

I 2019 lavede kommunen en afdækning af, i hvor høj grad miljømæssig og social bæredygtighed indgik i kommunens eksisterende aftaler og indkøb. Af afdækningen fremgår det, at ingen af regionskommunens daværende indkøbs- og leasingaftaler stiller nogen krav til miljø eller socialt ansvar.

I har skiftet 27 biler ud over en 10-årig periode. Halter det lidt med den grønne omstilling?

– Det er jo netop det, der er udgangspunktet for, at vi har taget det op.

Så I har ikke været bevidste om, at det er gået så langsomt indtil nu?

– Det, jeg kan sige, er, at vi ikke har været bevidste om, at man ville sende udbud ud uden at have det in mente.