Karameller er en populær vare under corona

Karameller er en populær vare under corona
Anna Zehngraff, direktør for Karamel Kompagniet, kommer ud med et flot årsregnskab. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 13. APR 2021 • 10:34
Af:
Marie Hofman
| ABONNENT
13. APR 2021 • 10:34

ERHVERV

Trods et tungt pandemiår er der grund til at smile hos Karamel Kompagniet A/S. Her lander regnskabsåret for 2020 ud på et overskud på 2.075.018 kroner efter skat. Sammenholdt med et underskud på 274.057 kroner i 2019 er man altså lykkedes med at vende virksomheden til markant fremgang i et kriseår.

Ifølge direktør Anna Zehngraff Knightbridge er svaret flerstrenget, men med en fælles overskrift: hårdt arbejde.

– Vi har knoklet rigtig hårdt det seneste år. Ingen vidste, hvad vej vinden ville blæse, og det har betydet, at vi hele tiden skulle være omstillingsparate, siger Anna Zehngraff Knightbridge, der roser sin stab for en stærk holdindsats.

Sidste år købte Anna Zehngraff Knightbridge sin eksmand Carsten Knightbridge Niberg ud af firmaet og sidder nu som direktør i selskabet. Det har dermed også åbnet op for at gøre tingene anderledes, fortæller direktøren.

– En stor del af årsagen er også, at jeg har nedsat en professionel bestyrelse, hvor vi har arbejdet meget fokuseret med vores strategi og valgt de ting fra, der ikke gav mening - og det betyder bare noget at få en professionel bestyrelsesformand på, fortæller Anna Zehngraff Knightbridge, der har ansat erhvervsmanden Michael Bindseil fra Cowi som bestyrelsesformand.

Værdier i tråd med coronakrisen

Karamel Kompagniet, der åbnede i Gudhjem i 2004, har i dag to butikker i henholdsvis Rønne og Gudhjem. Produktionen er lokaliseret i Rønne. Derudover sælger virksomheden til over 300 forhandlere landet over. Og selvom selskabet også har været påvirket af et år med restriktioner, har man kunnet øge salget markant, da Karamel Kompagniet er i en priviligeret situation, påpeger Anna Zehngraff Knigtbridge.

– Vi har utrolig mange kundegrupper, hvilket vil sige, at vi ikke har været så sårbare, som andre virksomheder. Samtidig har corona givet langt større mulighed for tid og fordybelse hos mange mennesker. Det passer godt ind i kerneværdien for vores produkter, der jo også er nærvær, gourmet og forkælelse, siger direktøren.

Hun ser nu frem til et lige så godt år og en god sæson, der er blevet skudt godt i gang med påsken.

– Indtil videre er vi startet året godt ud. Det hjælper jo enormt, at vi har måttet åbne i påsken. Så har vi selvfølgelig den udfordring, at der kun må være et begrænset antal i vores butikker, men der håber vi, at folk er parate til at vente, siger Anna Zehngraff Knightbridge.